Crossover na rajdowych trasach – frajda z jazdy ma twarz Subaru Crosstreka

Nie wszystko jest takie, jakim wydaje się być na pierwszy rzut oka. Przykładem niech będzie Crosstrek, z pozoru typowy miejski crossover, a jednak na krętej górskiej drodze zamienia się w samochód dostarczający sporo frajdy z jazdy.
Walim, Kamionki, Jodłownik, Zagórze – miejsca te dobrze znane są fanom rajdów samochodowych. Szczególnie fanatykom marki Subaru. Jednak droga sama w sobie tylko w połowie odpowiada za przyjemność z jazdy. Pozostaje pytanie, czy na takiej drodze frajdę z dynamicznego pokonywania zakrętów może dostarczyć… miejski crossover?



Nieważne iloma samochodami jeździłeś, jakich klas i marek, jak drogimi czy mocnymi. Czasem największe wrażenie potrafi wywrzeć na kierowcy samochód, który na pierwszy rzut oka wcale nie miał go niczym zaskoczyć. Brzmi to jak dobre podsumowanie spotkania z Subaru Crosstrekiem. Skąd to zaskoczenie? Zacznijmy do początku.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Sudeckie wstęgi, czyli trasami rajdowych mistrzostw Polski

Droga przemija za oknami, mijane świerki zamieniły się w jednolite zielono-brązowe tło. Zawieszenie dwoi się i troi, aby „wyprasować” nierówności górskiego asfaltu, a na horyzoncie majaczy kolejny zakręt. Dwieście metrów, sto dwadzieścia, osiemdziesiąt – kopnięcie w hamulec! Crosstrek skutecznie wytraca prędkość, szukam wierzchołka zakrętu, wjeżdżam w prawy łuk pozostawiając hamulec jeszcze przez moment wciśnięty na skręconych kołach. To momentalnie transferuje masę auta do zewnętrznych kół, Crosstrek zdecydowanie się na nich opiera, a opony wgryzają się w pofałdowany asfalt i przód auta kieruje się dokładnie tam, gdzie chcę.

Przejście z prawego łuku w lewy zacieśniający się zakręt. Skręt, prawa stopa momentalnie przeskakuje z gazu na hamulec, krótkie kopnięcie ponownie pozwala przenieść masę auta na zewnętrzne koła, a Crosstrek bez zająknięcia czy grama niestabilności zmienia kierunek jazdy. Gaz! Do głosu dochodzą najpierw elektrony z silnika elektrycznego, wyraźnie zabierając się rozpędzanie auta. Następnie dołącza silnik typu bokser, który mimo licznych filtrów i ograniczeń związanych z emisją, nadal wydaje z siebie brzmienie wyróżniające się na tle innych czterocylindrówek.



Na dni takie jak ten składają się powtarzane w koło te same ruchy, niby taśmowe i monotonne, lecz dające bardzo ekscytujące efekty – hamulec, skręt, transfer masy, dozowanie skrętu i gazu na wyjściu, rozpędzanie do kolejnego „winkla”. Kolejny zakręt i kolejny – można tak w nieskończoność!

Najbardziej uniwersalny kompakt świata?
Wystarczy krótka przerwa w podróży, aby uśmiech na twarzy pojawił się ponownie. Wysiadam, zamykam drzwi i po kilku krokach obracam się w stronę Crosstreka – nic się nie zmieniło, to dalej crossover, nie auto usportowione, a mimo to na sudeckich drogach za jego kierownicą bawię się przednio. Kompaktowe Subaru to pewnego rodzaju ewenement. Jest modne i multimedialne – czego wymagają kierowcy w mieście, przestronne i komfortowe – nawet mimo wspomnianych kompaktowych wymiarów, do tego w terenie zawstydza większe i znacznie mocniejsze SUV-y, a w zakrętach dostarcza wrażeń z jazdy niczym hot hatch. Niewiele marek potrafi budować takie samochody, brawo Subaru.



Testowaliśmy najmniejszy model japońskiej marki w przeróżnych miejscach: dziarski crossover zaskoczył nas pozytywnie podczas jazdy asfaltowymi drogami Jury Krakowsko-Częstochowskiej (link), przemierzania zaśnieżonych górskich dróg i lasów (link), w trakcie przedzierania się przez piaski Pustyni Błędowskiej (link), miejską dżunglę (link) czy w trakcie pokonywania wymagającego toru offroadowego (link). To była jednak pierwsza próba z gazem w podłodze i w poszukiwaniu resztek przyczepności opon w trakcie dynamicznej jazdy. I ponownie – nie zawiedliśmy się.

Crosstrek – o co tu właściwie chodzi?
Warto na tym etapie zadać sobie pytanie – o co chodzi z tym Crosstrekiem? Dlaczego samochód, który ma swoje, jasno wyznaczone miejsce na rynku samochodów – tak, jest miejskim, ewentualnie kompaktowym crossoverem – imponuje w tak szerokim zakresie różnych zastosowań? Odpowiedź wydaje się prostsza niż samo pytanie: Subaru to marka, która nie daje się łatwo zaszufladkować rynkowym kanonom.

Co sprawia, że Crosstrek wyróżnia się na tak wielu polach? Odpowiedzi szukam w imponującym połączeniu kilku elementów, tak typowych dla Subaru – stałego napędu na wszystkie koła, rekordowego prześwitu, silnika typu bokser, rewelacyjnie skalibrowanego zawieszenia, „analogowo” działającymi układami hamulcowym kierowniczym. Niespotykany 22-centymetrowy prześwit nadwozia i legendarny napęd S-AWD pozwalają pokonywać błoto czy śnieg i to daleko od asfaltu. Natomiast, mimo podwyższonego nadwozia, masa samochodu jest umieszczona nisko, blisko ziemi (to zasługa płaskiego silnika o przeciwsobnie pracujących cylindrach – słynnego „boksera”), a więc samochód prowadzi się pewnie i nie przechyla się w zakrętach, niczym usportowiony hatchbacka.



Do tego wszystkiego dochodzi zawieszenie, które (jak mniemam) nie musiało być przesadnie usztywnione, aby trzymać w ryzach wychylające się nadwozie, więc ustawiono je tak, aby samochód wybierał nierówności jakby korzystał z amortyzatorów pneumatycznych. I ostatnie, niby detal, ale bardzo ważny – w Subaru kręcąc kierownicą i wciskając pedał hamulca czujemy się jak w starej, dobrej, analogowej motoryzacji; wszystko działa z dużym wyczuciem, precyzją, a co najważniejsze odpowiednim oporem. Całość składa się na „gen Subaru”, zbiór cech i zachowań auta, które czasem trudno opisać, ale które czuć już po pierwszych metrach za kierownicą.

Podsumowanie
I tak właśnie japońska marka, niszowa w Europie i skierowana do bardzo specyficznej grupy osób – kierowców uwielbiających jazdę/pełnoetatowych podróżników/weekendowych eksploratorów natury/fanów jazdy daleko poza asfaltem/amatorów wszelakich sportów (wybierzcie, co Wam odpowiada) – stworzyła samochód, który z dużą dozą prawdopodobieństwa jest najbardziej wszechstronnym kompaktem świata. Crosstrek, zapamiętajcie tę nazwę!
Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra
