Genów nie oszukasz – każde Subaru poradzi sobie w terenie
W każdym modelu Subaru, geny dają o sobie znać wyjątkowymi właściwościami terenowymi. Niezależnie od segmentu czy rodzaju napędu, auta spod znaku Plejad błyszczą z dala od asfaltu. Wynika to z konsekwentnie rozwijanych technologii i unikalnych rozwiązań technicznych stosowanych przez japońskich inżynierów.
Subaru w terenie? Oczywiście! U miłośników marki to hasło przywołuje skojarzenia z pióropuszami piachu i pyłu spod kół Imprezy na rajdowym oesie. Niektórym może się ono również kojarzyć z podniesionym, przeprawowym Foresterem z oponami typu AT, który dzielnie wjeżdża tam, gdzie zwykłe SUV-y nawet nie mogą śnić. Wyjątkowy talent do pokonywania bezdroży jest głęboko osadzony w genach każdego modelu Subaru – wyróżnia on również zupełnie seryjne modele, które można dziś znaleźć salonach.
Zresztą sami zobaczcie powyższe wideo, zabraliśmy na Pustynię Błędowską Crosstreka i Outbacka, aby pokazać Wam, o co nam chodzi.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Subaru jest fabrycznie przygotowane na przygodę
Niezależnie, czy mówimy o kompaktowym Crosstreku, rodzinnym Outbacku czy praktycznym Foresterze, skuteczny napęd i liczne rozwiązania przydatne w terenie potrafią zdziałać cuda. Dziedzictwo marki daje o sobie znać nawet w elektrycznym modelu Solterra. Auta z gamy Subaru bez problemu pokonają drogi znacznie trudniejsze od typowych szutrowych szlaków – te zostawmy popularnym SUV-om innych marek. Niezależnie od tego, czy pod maską pracuje silnik typu bokser czy przy obu osiach umieszczone są jednostki elektryczne, Subaru jest gwarancją ponadprzeciętnych zdolności terenowych. Co sprawia, że te auta zjeżdżają z taśmy montażowej gotowe na przygodę?
Symmetrical AWD zachwyca od 1972 roku
Przede wszystkim – napęd. Nie ma Subaru bez S-AWD. Akronim, za którym kryje się sformułowanie Symmetrical-All Wheel Drive to gwarancja skutecznego, stałego napędu na wszystkie koła. Rozwiązanie, które zadebiutowało w latach 70. do dziś pozostaje wierne początkowym założeniom. „Symetryczna” konstrukcja układu napędowego zapewnia świetne wyważenie i równe czasy reakcji podzespołów. Choć nie ma tu centralnego mechanizmu różnicowego, ale sprzęgło wielopłytkowe, spora dawka momentu obrotowego zawsze trafiła także na tylną oś. Dzięki takiemu rozwiązaniu w każdych warunkach auta Subaru mają stale napędzane wszystkie koła, a inteligentny moduł steruje tym, jak dużo siły napędowej ma trafić do danego koła.
Legendarny silnik pod maską Subaru
Jednym z kluczowych elementów układu napędowego aut japońskiej marki, jest wzdłużnie umieszczony silnik typu bokser. Benzynowe jednostki, w wybranych modelach, wspierane zastrzykiem momentu obrotowego z zelektryfikowanego układu e-BOXER, doskonale sprawdzają się tam, gdzie premiowany jest niski środek ciężkości i liniowy przebieg krzywej momentu obrotowego. W aktualnych modelach, motor o przeciwsobnym układzie tłoków zawsze jest zespolony ze skrzynią Lineartronic – bezstopniowa przekładnia poprawia płynność jazdy, ułatwia dozowanie momentu obrotowego i pozwala uniknąć przypalenia sprzęgła w terenie. Dzięki temu perfekcyjnie sprawdza się ona na drogach jak i z dala od utwardzonych szlaków.
Wyjątkiem jest Subaru Solterra – tu typowa skrzynia biegów nie występuje wcale, bowiem elektryczny napęd eliminuje potrzebę jej stosowania, w zamian są po prostu przekładnie o stałym przełożeniu. Natychmiastowo dostępna moc dwóch silników zapewnia skuteczne działanie napędu na obie osie i idealną płynność dozowania momentu obrotowego. Elektryk jest zgodny z DNA marki i pokazuje co potrafi m.in. we flocie 17 parków narodowych w Polsce. Od górskich szlaków, przez nizinne rozlewiska aż po wybrzeża Bałtyku, Solterra pełni służbę w ramach programu Elektro Parki, dzień w dzień dowodząc swoich terenowych właściwości.
Wytrzymały jak Subaru
Frajda z jazdy i precyzja prowadzenia to w dużej mierze także zasługa sztywnego nadwozia. Od Crosstreka po Forestera, modele Subaru nie poddają się siłom, które działają na konstrukcję w czasie jazdy w terenie. Wychylenia i wykrzyże nie robią wrażenia na wzmocnionych karoseriach, a hojne zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości poprawia sztywność struktury nadwozia i podnosi poziom bezpieczeństwa. Przykładem jest m.in. nowy Forester, w którym w trakcie jazdy po bezdrożach nie towarzyszą nam żadne odgłosy pracy nadwozia, a drzwi i klapa bagażnika otwierają się i zamykają perfekcyjnie, niezależnie od tego, czy auto stoi na równym placu, czy balansuje na głębokich przeszkodach z jednym kołem zawieszonym nad ziemią. Zresztą, dotyczy to każdego Subaru.
Każdy z modeli charakteryzuje się też imponującym prześwitem, który wyróżnia te auta na tle konkurentów i stanowi wspólny mianownik wszystkich oferowanych w Polsce modeli Subaru. Nawet kompaktowy Crosstrek proponuje w tej kwestii aż 220 mm, co bez obaw pozwala pokonywać drogi pełne kolein, podjeżdżać pod strome wzniesienia i pewnie mknąć przez dawno zapomniane szlaki. Dodajmy do tego, typowe dla Subaru, solidne felgi z oponami o wysokim profilu i zestaw przeprawowy jest gotowy do jazdy od razu po wyjechaniu z salonu. Nie każdy wie, że u dealerów Subaru można dokupić m.in. opony typu AT o agresywnej rzeźbie bieżnika oraz inne akcesoria przydatne podczas przygód z dala od cywilizacji. „Ubrany” z myślą o przygodzie Forester czy Crosstrek nie tylko sprawnie dowiezie nas do celu, ale też po prostu – znakomicie wygląda.
X-MODE – technologia przychodzi z pomocą
Niezawodne mechaniczne rozwiązania, wymiary, prześwit, kąty natarcia i zejścia – to mocne fundamenty. Doskonałym uzupełnieniem tych cech są natomiast nowe technologie. Niezwykle przydatny z punktu widzenia kierowcy jest system X-MODE. To system z dwoma dodatkowymi trybami jazdy, które poprawiają właściwości terenowe i w zautomatyzowany sposób czuwają nad skuteczną i bezpieczną jazdą po bezdrożach. Wśród funkcji X-MODE warto wymienić m.in. kontrolę zjazdu ze wzniesienia. X-MODE w trybach terenowych zapamiętuje ustawienia, wyłączając się, gdy przekraczamy szybkość 30 km/h i ponownie włączając, gdy zwolnimy do szybkości typowych dla jazdy w terenie. Co ważne, w najnowszych modelach (m.in. Crosstreku i Foresterze) wszystkie funkcje tego systemu działają też w trakcie cofania.
Wszędobylskie i wszechstronne
Subaru nadal może stanowić wzór w kwestii zestrojenia układu jezdnego. Wszystkie modele oferowane w salonach łączą doskonałe, precyzyjne prowadzenie z ponadprzeciętnymi zdolnościami do pokonywania wydm, kolein, stromych podjazdów oraz błotnistych szlaków. Taka wszechstronność to efekt wieloletniego doświadczenia w tworzeniu samochodów, które nie tylko świetnie wyglądają, ale przede wszystkim jeżdżą tak, że nie chce się z nich wysiadać. Subaru Forester, Crosstrek, Outback a także elektryczna Solterra sprawiają, że ręce z radością wędrują na kierownicę – niezależnie, czy w trakcie jazdy widzimy znak „droga kręta” czy kuszącą leśną drogę prowadzącą w nieznane. Genów nie oszukasz!
Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra