Przejdź do treści

Konkurenci zostają w tyle. Subaru daje radę w każdych warunkach

Mikołaj Adamczuk
Dziennikarz motoryzacyjny

Samochody marki Subaru nie boją się trudnych warunków. Outback pokona przeszkody, przed którymi posiadacze innych samochodów będą musieli się zatrzymać. W dodatku dostarczy przy tym sporo frajdy. To kwestia wyjątkowej technologii marki… i nie tylko.

W życiu każdego kierowcy przychodzi moment, w którym pod kołami jego samochodu kończy się asfalt. Czasami dzieje się to podczas dojazdu w gości do znajomego, który wybudował dom za miastem. Czasami to kwestia omijania korka skrótem wytyczonym przez popularną aplikację nawigacyjną, a czasami – po prostu pomyliliśmy drogę i nie mamy gdzie zawrócić. Większość osób zaczyna się wtedy denerwować. Boją się uszkodzenia samochodu lub zakopania się w błocie. Nasłuchują odgłosów tarcia podwoziem o koleiny i martwią się, czy mogą wjechać w to, czy inne miejsce.

Nie mówimy jednak o kierowcach Subaru

Posiadacze takich modeli, jak Outback, Forester czy Crosstrek, a nawet właściciele elektrycznej Solterry świetnie wiedzą, że koniec asfaltu może być dopiero początkiem zabawy. Nie tylko nie boją się trudniejszych tras, ale i specjalnie je wyszukują. Subaru daje wolność – można dojechać do celu inną trasą niż pozostali kierowcy i zostawić ich w tyle. Zdolności terenowe pozwalają na bezstresowy wypad na działkę, na ryby czy nad jezioro.

Dojazd nawet do ukrytego w górach domku nie stanowi żadnego problemu, a na wakacje śmiało można wybrać się nawet tam, gdzie asfalt wcale nie jest szczególnie częsty. Objazd Karpat w Rumunii, wyprawa na daleką Północ, a może zwiedzanie dzikich i nieodkrytych rejonów Albanii? Subaru wszędzie będzie się miało doskonale i pozwoli na to, by kierowca i pasażerowie czuli się tak samo. Oto samochody, które nie ograniczają Cię w Twoich pasjach i pozwalają dojechać wszędzie tam, gdzie chcesz.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Jeśli Twoi znajomi zainwestowali w SUV-y popularnych marek, lepiej zaproponuj, by wsiedli na pokład twojego samochodu. Inaczej będziesz musiał na nich czekać albo wyciągać z opresji…

Subaru ma naprawdę mocne argumenty

Spójrzmy na Outbacka: już na pierwszy rzut oka widać, że wyróżnia go naprawdę porządny prześwit. To 21,3 cm, czyli więcej niż u zdecydowanej większości rywali. Mówimy już o wyniku rodem z terenówek.

Wszechstronność Subaru Outbacka jest także wynikiem dopracowanej, sprawdzonej technologii. Napęd Symmetrical AWD jest znany już od 1972 roku – a teraz można zasmakować jego najdoskonalszej formy. S-AWD oznacza doskonałe wyważenie i równe czasy reakcji elementów auta. Nie ma tu centralnego mechanizmu różnicowego, a sprzęgło wielopłytkowe, jednak spora dawka momentu obrotowego zawsze trafia na tylną oś. Inteligentny moduł decyduje o tym, jak dużo siły napędowej ma trafić do danego koła, to zapewnia przewidywalne, naturalne reakcje auta.

Outback ma legendarny silnik typu bokser

To znak rozpoznawczy marki – jest oferowany zarówno w Outbacku, jak i w Crosstreku czy w Foresterze (jako hybrydowy e-Boxer). Nie ma go tylko w elektrycznej Solterrze, ale i ten model zachowuje charakter marki, oferując doskonałe wyważenie, bezpośrednie prowadzenie i świetną wszechstronność.

Silniki typu bokser wyróżniają się przeciwsobnym układem tłoków. Taka konstrukcja polepsza reakcję na gaz i prowadzenie samochodu. Dzięki temu Outback na krętych drogach świetnie maskuje swoje niemałe wymiary (ma naprawdę ogromny bagażnik…) i daje wiele przyjemności również wtedy, gdy asfalt jest równy jak stół. Radzi sobie z każdym typem nawierzchni, a także z jej brakiem.

Dodajmy jeszcze, że w aktualnych modelach silniki typu bokser zawsze współpracują ze skrzynią Lineartronic – to bezstopniowa przekładnia, która sprawdza się zarówno na drodze, jak i na bezdrożach. Dlaczego? Poprawia płynność jazdy, ułatwia dozowanie momentu obrotowego i pozwala uniknąć w terenie przypalenia sprzęgła.

Outback ma jeszcze więcej zalet

System X-MODE pozwala dopasować reakcje auta do terenu, w którym jeździmy. W ramach układu można korzystać z funkcji, które naprawdę przydadzą się na bezdrożach – mowa m.in. o kontroli szybkości podczas zjazdu ze wzniesienia czy o stabilizacji toru jazdy.

Jak działa X-MODE? Jednym z jego zadań jest regulowanie reakcji przepustnicy – tak, by nie doprowadzić do nadmiernego poślizgu kół i zadbać o to, by auto miało maksymalną przyczepność i mogło płynnie i pewnie ruszyć przed siebie. Wpływa też na reakcję skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, przekazując moc na to koło, które w danej sytuacji ma największą przyczepność. Koniec z buksowaniem kół i stresem na grząskiej czy śliskiej nawierzchni. Subaru pojedzie tam, gdzie kierowca tego chce – sprawnie i bez zadawania pytań.

Poza tym, Subaru Outback to duży, praktyczny samochód, który pomieści wszystko, czego rodzina może potrzebować na wakacyjny wyjazd. Jest bezpieczny, wygodny (sprężyste resorowanie na złych drogach naprawdę zaskakuje) i nowocześnie wyposażony. Jeśli szukasz wszechstronnego modelu, który nadąża za twoimi pasjami, idealnie trafiłeś. Outback sprawdzi się też w mieście – wysoki prześwit pomoże w starciu z miejskimi krawężnikami, a wygodna, wyższa pozycja za kierownicą to coś, co łatwo docenić także podczas częstego, miejskiego wsiadania.

Inne Subaru też świetnie sprawdzą się w różnych warunkach

Crosstrek również wyróżnia się dużym prześwitem, doskonałym napędem i świetnymi właściwościami jezdnymi. Nie jest tak duży jak Outback, co może mieć swoje zalety dla kierowców, którzy często jeżdżą po zatłoczonych miastach. Silnik e-Boxer łączy zadowalającą dynamikę (ze świetną responsywnością i reakcją na gaz na czele) z rozsądnym zużyciem paliwa.

Każdy model jest wyposażony w zaawansowany pakiet asystentów jazdy EyeSight, który ułatwia jazdę, redukuje zmęczenie w długiej trasie i sprawia, że robi się bezpieczniej.

Najlepiej sprawdź sam, jak podoba ci się jazda Subaru. Podpowiemy: jest niemal pewne, że wysiądziesz z wybranego modelu z szerokim uśmiechem. Auta z Plejadami w logo mogą cię zaskoczyć precyzją prowadzenia i tym, jak naturalne są ich reakcje. Nie musisz nawet zjeżdżać z asfaltu… ale gorąco to polecamy. To nie są wyczynowe auta terenowe, ale w porównaniu z konkurentami wyróżniają się na każdym kroku.

Gama Subaru się powiększa

Oto najświeższa nowość japońskiej marki, pokazana właśnie podczas salonu w Nowym Jorku. Mówimy o modelu Trailseeker. Gra w segmencie, który Subaru właściwie dopiero tworzy. Mówimy o podniesionych kombi z napędem elektrycznym. Na Trailseekera mogą więc zwrócić uwagę ci, którzy uwielbiają Outbacka, ale są już gotowi na przesiadkę na samochód elektryczny.

Zalety Subaru pozostają bez zmian: mamy doskonały napęd, duży prześwit (ponad 21 cm), przyjemne prowadzenie i funkcjonalnie rozplanowane wnętrze. Do tego, za sprawą silników elektrycznych, zyskujemy jeszcze możliwości jazdy w całkowitej, kojącej ciszy. Trailseeker jest bardzo mocny (375 KM) i szybki. Osiąga 100 km/h w niecałe 4,5 sekundy, co sprawia, że jest szybszy od… legendarnego Subaru WRX STI.

Czy trafi do Europy? Trzymamy za to kciuki. Duch Subaru trwa niezależnie od typu napędu. Klienci mają wybór – ale w przypadku każdego modelu w pakiecie dostają świetne właściwości zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Samochody Subaru dostarczą ci emocji, gdy tego chcesz i zapewnią spokój, gdy tego potrzebujesz.

Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra