Nowe Subaru Forester – doktorat z rodzinnych podróży
Nowy Forester urósł, dojrzał, nauczył się nowych sztuczek, a przy tym nadal zaskakuje inne SUV-y zdolnościami terenowymi. Co zmieniło się w jednym z najważniejszych modeli spod znaku Plejad i czym nowa odsłona Forestera powalczy o klienta? Sprawdziliśmy to na torze testowym przy okazji europejskiej premiery modelu.
Subaru Forester w szóstej odsłonie wkracza do gry. SUV jest dojrzalszy i większy od poprzednika. Zaprojektowane od nowa wnętrze kryje garść sprytnych rozwiązań i pokazuje, jak powinien wyglądać wszechstronny wóz dla całej rodziny. Inżynierowie Subaru doskonale wiedzą, że duży rozstaw osi i pokaźna długość nadwozia to za mało, by nazwać samochód „rodzinnym”. Wieloletnie doświadczenie zaprocentowało i pozwoliło zaprojektować auto tak, by pokonywanie kilometrów w licznym gronie było czystą przyjemnością.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Nowe Subaru Forester – dobrze znane zalety
Zacznijmy jednak od tego, co pozostało niezmienne. Silnik typu bokser, zelektryfikowany układ napędowy pod maską i słynne Symmetrical-AWD. Fundamenty marki trzymają się dzielnie, a swoją zdolnością w terenie samochód zaskakuje konkurentów. Prześwit wynosi aż 22 cm, co w połączeniu z systemem X-MODE zapewnia rewelacyjną sprawność podczas jazdy z dala od asfaltu. Asystent zjazdu działa pewnie i precyzyjnie, sprawiając, że pokonywanie górzystego terenu nie stanowi najmniejszej trudności. Warto dodać, że napęd na wszystkie koła nadal jest autentyczny niczym katana spod ręki japońskiego płatnerza. Nie ma mowy o półśrodkach w postaci małego silnika elektrycznego na tylnej osi. Mechaniczny, stały napęd jest niezawodny, a w terenie działa wręcz wybornie, eliminując deficyty trakcji nim te dadzą o sobie znać kierowcy.
Subaru Forester 2025: Asy w rękawie i dobre praktyki
S-AWD to niewątpliwie mocny argument, ale powodów dla których kierowcy wybierają Subaru jest znacznie więcej. W przypadku Forestera kluczowe pozostają jego rodzinne właściwości. Dobra wiadomość? Nowy model wciąż daje popis wygodną tylną kanapą (do dyspozycji pasażerów z tyłu są teraz gniazda USB-A i USB-C), pojemnym kufrem, pod podłogą którego znalazło się miejsce na roletę (w przypadku jej zdemontowania), uchwytami składa się kanapę na płasko (nie trzeba otwierać tylnych drzwi, by położyć siedzenia), czy całym zestawem pojemnych schowków we wnętrzu.
Kokpit również zyskał kilka atutów. Starannie wykończona deska rozdzielcza otula pionowy ekran na którym wyświetlany jest dobrze znany m.in. z Outbacka system multimedialny. Interfejs został sprytnie podzielony na kilka sekcji – na dole znajduje się wygodny w obsłudze (mimo, że dotykowy) panel klimatyzacji. Są też fizyczne przyciski do jej regulacji, po obu stronach ekranu. Na środku wyświetlać można m.in. interfejs Apple CarPlay lub Android Auto. Na szczycie znajdują się niezbędne informacje m.in. te dotyczące działania X-MODE. Najważniejsze, że ekran nie irytuje podczas obsługi – działa sprawnie, szybko i płynnie. Natomiast zegary pozostały tradycyjne, wskazówkowe. I to lubimy!
Już od pierwszych chwil za kierownicą można się tu poczuć trochę jak… w Foresterze drugiej generacji. Skąd bierze się to wrażenie? Chodzi o wielkość bocznych szyb i świetną widoczność z kabiny. Linie nadwozia, choć przyjemne dla oka i nowoczesne, nawiązują do legendarnego prekursora. Szósty Forester ma również mocno zaakcentowane nadkola i proporcje nadwozia, które przywodzą na myśl właśnie drugą odsłonę tego modelu.
Cisza i spokój – to docenią kierowcy
Usposobienie dwulitrowego silnika typu bokser potwierdza, że świetnie czuje się on w podróży. Spokojnej, rodzinnej i bezpiecznej. Momentu obrotowego nie brakuje, a płynność jazdy zachwyca dzięki hybrydzie i bezstopniowej przekładni Lineartronic. Układ napędowy nie zapewni może sportowych wrażeń i przeciążeń, ale i nie zawiedzie, gdy do bagażnika powędrują buty narciarskie i kaski, na dachu zamontujemy boks z nartami bądź deskami, a na tylnej kanapie zasiądzie trzech młodych, aspirujących narciarzy. Lub snowboardzistów, oczywiście.
Pierwsze kilometry za kierownicą Forestera i pierwsze mocne przyspieszenia ujawniają również interesującą właściwość. Charakterystyczny dźwięk silnika o przeciwsobnym układzie tłoków jest tu słyszalny, chociaż delikatnie, jak przez poduszkę. Cóż, może być w tym nawet trochę prawdy, bo kabina SUV-a w nowej odsłonie została pieczołowicie wyciszona. Różnica jest ogromna, również jeśli chodzi o wytłumienie odgłosów pracy układu jezdnego. Nowy Forester jest w tej kwestii wyjątkowo elegancki, więc staranne zabiegi inżynierów przyniosły pożądane efekty.
Przychodzi Subaru do lekarza…
A lekarz wypisuje cenne zalecenia. Nie, nie chodzi oczywiście o wizytę u mechanika. Subaru, przy okazji tworzenia Forestera faktycznie poprosiło o pomoc lekarzy, którzy przekazali swoje wskazówki dotyczące projektu m.in. foteli, ich mocowań czy podparcia bocznego. Efekt takiej współpracy odczuwalny jest na drogach gorszej jakości. Zmniejszone drgania, wibracje i bujanie ciała kierowcy sprawia, że podróż jest mniej męcząca i… zdrowsza. Doskonałe podparcie tułowia ucieszy również tych, którzy tak jak Subaru lubią dynamicznie pokonywać zakręty.
Nowy Forester właśnie trafił do salonów
Przejażdżka nowym Foresterem dowodzi, że SUV nie stracił ani krzty wigoru w terenie. Subaru nadal zachwyca skutecznym napędem, ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi, a teraz opakowuje wszystkie te zalety w nowe, zgrabne nadwozie. Postęp widać również w kwestii bezpieczeństwa – większa sztywność nadwozia, usprawnione działanie i nowe funkcje systemu EyeSight z asystentem awaryjnego zatrzymania włącznie, dają jeszcze większe poczucie bezpieczeństwa. Tak jak w przypadku poprzednika, „dodatkiem” do zakupu każdego nowego Forestera jest szkolenie w Szkole Jazdy Subaru, podczas którego kierowca ma okazję poznać tajniki jazdy defensywnej i bezpiecznie poruszać się w każdych warunkach.
Forestera można już zamawiać, a pierwsze samochody już trafiły do dealerów. Zdecydowanie warto było czekać na ten moment – szósta, najbardziej wyrafinowana odsłona modelu sprawia słuszne wrażenie, jakby zrobiła doktorat w dziedzinie rodzinnych podróży.
Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra