Samochody elektryczne – oto odpowiedzi na pytania i wątpliwości kierowców

Samochody elektryczne budzą wiele emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Z licznych pytań i wątpliwości, które pojawiają się w komentarzach fanów i są przesyłane w wiadomościach do importera, wybraliśmy najciekawsze – i przygotowaliśmy dla Was odpowiedzi. Oto druga część cyklu.
Samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji – z tym twierdzeniem zapewne nie każdy się zgodzi. Ale właśnie na taki rozwój naszej ulubionej branży wskazują prognozy, badania, a także wypowiedzi przedstawicieli firm i… fakty. Marki samochodowe coraz więcej inwestują w technologie bateryjne, a auta na prąd stają się coraz przyjaźniejsze w użytkowaniu, oszczędniejsze i po prostu lepsze. Mimo tego, wciąż dla wielu z nas stanowią zagadkę. Kierowcy mają wiele wątpliwości, wokół samochodów EV narosło też sporo mitów. Postaramy się wszystko wyjaśnić. Oto druga część tekstu (pierwszą znajdziecie tutaj), w którym rozjaśniamy różne kwestie związane z elektromobilnością. Odpowiedzi na pytania i wątpliwości można znaleźć także w filmie.



Czy ładowanie samochodów elektrycznych to problem?
W obiegowej opinii auta elektryczne ładują się długo, a miejsca, w których można uzupełnić energię w akumulatorach są czymś, co spotyka się sporadycznie. Nieprawda! Wielu kierowców wcale nie musi szukać ładowarek na mieście czy w trasie. Wystarczy, że zerknie na… ścianę swojego garażu. Można podłączyć auto do najzwyklejszego gniazdka w każdym domu i w większości parkingów podziemnych. Korzystając z takiego gniazdka i kabla bez problemu naładujemy przez noc auto tak, by mogło pokonać około 100 km. Według badań aż 80% Polaków dziennie jeździ nie więcej niż 50 km – taki zasięg jest więc w zupełności wystarczający.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Drugim sposobem jest zakup wallboxa. To ścienna ładowarka, która mocno przyspieszy cały proces – skraca ładowanie nawet czterokrotnie. Z użyciem tego sprzętu auto można przez noc spokojnie naładować na 100%. Zainteresowany? Przy zakupie elektrycznej Solterry dealer Subaru na pewno zaproponuje Ci odpowiedni wallbox.

Ile kosztuje uzupełnianie energii? Naładowanie Subaru Solterry tak, by mogła przejechać 100 km, to koszt około 18 złotych. Zatankowanie auta spalinowego na podobną podróż wyniesie cztery, a nawet pięć razy więcej. Natomiast w momencie, w którym dysponujemy własnym garażem i domem z instalacją fotowoltaiczną, jeździmy niemal za darmo (oczywiście zakładając, że nie bierzemy pod uwagę kosztów instalacji – wykorzystuje się ją jednak nie tylko do ładowania auta).



Co zrobić poza domem, np. w drodze na weekendowy wyjazd? Są oczywiście ładowarki publiczne – i jest ich w Polsce coraz więcej. Dokładniej, w naszym kraju obecnie możemy znaleźć ich ponad 6500. Czy przypadkiem nie trzeba spędzić przy nich całego dnia? Nic z tego – aż 1000 z nich to szybkie ładowarki wykorzystujące prąd stały (DC). Można napotkać je przy autostradach i drogach szybkiego ruchu, a także w miastach – czyli na parkingach niemal każdej galerii handlowej, pod biurowcami, przy wielu stacjach benzynowych i marketach spożywczych. Dzięki temu można iść na zakupy, do kina czy do pracy, a samochód w tym czasie się ładuje.
Czy samochody elektryczne… często płoną?
Media uwielbiają sensację – a duże i widowiskowe pożary to z pewnością informacje właśnie tego rodzaju. Jeśli pali się samochód, zwłaszcza elektryczny, emocje dziennikarzy i komentujących sięgają zenitu. W obiegowej opinii pożary aut elektrycznych zdarzają się wyjątkowo często i są spowodowane samozapłonem. Czy to prawda? Wystarczy spojrzeć w statystyki, by przekonać się, jak jest faktycznie.

W Polsce średnio co godzinę płonie samochód – tyle że spalinowy. Jeśli chodzi o auto elektryczne, mówimy tu jedynie o kilkunastu przypadkach w skali roku.
Według szwedzkiej organizacji zajmującej się kryzysami oraz amerykańskich agencji ubezpieczeniowych na 100 000 samochodów spalinowych dochodzi do 1530 pożarów. Tymczasem na 100 000 aut EV mamy tylko 25 przypadków ognia. Jak statystyki wyglądają w Polsce? Na 100 000 aut płonie 20 elektryków i 30 aut spalinowych. Kwestia pożarów z pewnością nie jest czymś, czego warto na poważnie się obawiać, zwłaszcza że większość pożarów aut EV wcale nie obejmuje akumulatorów, a powodem może być np. zajęcie się ogniem od… spalinowego auta palącego się obok. Tak, znane są takie przypadki.



Czy serwisowanie samochód elektrycznych jest drogie?
Kierowcy obawiają się, że skoro samochody elektryczne są na rynku od niedawna (choć warto wspomnieć, że robiły karierę także… na samym początku motoryzacji) i są bardzo zaawansowane technologicznie, okażą się kosztowne w serwisowaniu. Na szczęście mamy dobre wieści – to nieprawda.
Dla przykładu, Subaru Solterra poza klasyczną gwarancją, ma także gwarancję na zestaw akumulatorów i silniki, które chronione są przez 8 lat i 160 000 km. To wszystko sprawia, że nie musimy martwić się żadnymi usterkami i innymi nieplanowanymi przygodami. Gwarancja trwa dłużej niż… większość cykli użytkowania auta przez jednego właściciela.

Jeśli chodzi o serwisy – interwały między przeglądami oraz koszty samej inspekcji nie różnią się w zasadzie od tych z aut spalinowych (zresztą, pisaliśmy o tym w tym tekście), jednak to auto elektryczne ma „na pokładzie” mniej części. Nie trzeba zmieniać oleju w silniku, rozrządu ani martwić się stanem filtra cząstek stałych. Można nie przejmować się porannym rozgrzewaniem silnika przed mocniejszym dodaniem gazu ani studzeniem turbosprężarki po szybkiej jeździe. Dzięki funkcji rekuperacji w aucie elektrycznym o wiele rzadziej uwagi wymagają klocki i tarcze hamulcowe. Poza tym, w Subaru Solterra olej w przekładniach wymienia się dopiero po sześciu latach, a płyn chłodzący po przekroczeniu 160 000 kilometrów. To realne oszczędności i… święty spokój.

Pytań, wątpliwości i mitów na temat elektromobilności z pewnością trochę jeszcze zostało. Mamy jednak nadzieję, że dwa teksty z tej serii nieco rozjaśniły ten wciąż trochę tajemniczy świat. Nie ma się czego bać!
Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra