Przejdź do treści

Subaru Crosstrek – crossover ze sportową duszą

Mikołaj Stachowiak
Dziennikarz motoryzacyjny

Czy crossover może łączyć praktyczność miejskiego SUV-a z emocjami rodem z hothatcha? Sprawdziliśmy, czy Subaru Crosstrek to propozycja dla kierowców, którzy chcą jednocześnie wygody na co dzień i radości z dynamicznej jazdy.

Coraz trudniej na rynku, w gwałtownie rosnącej ofercie i mnogości marek znaleźć samochód, który rzeczywiście się wyróżnia. Na tym tle wyjątkowe pozostaje Subaru Crosstrek, czyli samochód, który udowadnia, że mały SUV może być nie tylko praktyczny w codziennej jeździe po mieście, ale też angażujący w prowadzeniu. Z pozoru łączy cechy sprzeczne: jest mały, ale przestronny; miejski, ale gotowy zjechać z asfaltu; bogato wyposażony, a jednak pozostający w rozsądnej cenie.

Zaprojektowany z myślą o kierowcy – Subaru Crosstrek

Na tle konkurencji Subaru Crosstrek wyróżnia się dynamicznym charakterem. Pod maską pracuje 2-litrowy silnik typu bokser, którego unikalna, płaska konstrukcja pozwoliła na bardzo niskie osadzenie jednostki w komorze silnika. W tym segmencie trudno znaleźć inny samochód z tak korzystnym rozkładem masy i nisko umieszczonym środkiem ciężkości. Dzięki temu, mimo 22 centymetrów prześwitu, Crosstrek prowadzi się stabilnie i naturalnie, nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Dopełnieniem tej charakterystyki jest symetryczny napęd na wszystkie koła S-AWD. W odróżnieniu od innych aut w tej klasie, nie jest to prosty układ dołączany elektronicznie. Tutaj napęd działa stale, rozdzielając moment obrotowy zależnie od warunków. Dzięki temu Crosstrek utrzymuje stabilny i pewny tor jazdy, dając kierowcy poczucie pełnej kontroli na asfalcie, a jednocześnie zapewniając odpowiednią trakcję nawet w najtrudniejszych warunkach.

Wysoki prześwit nadwozia to kolejna nie do podrobienia charakterystyka modelu Subaru Crosstrek. W połączeniu ze wcześniej wspomnianym symetrycznym napędem na cztery koła oraz trybami X-Mode: inteligentnym i sportowym, Crosstrek to samochód, który bez problemów poradzi sobie z drogami gruntowymi, błotem, śniegiem czy stromymi podjazdami. To crossover, który potrafi zaskoczyć nawet kierowców „pełnoprawnych” terenówek.

Mały, a jednak przestronny

Na pierwszy rzut oka Crosstrek to kompaktowy crossover Subaru, ale we wnętrzu okazuje się zaskakująco praktyczny. Ergonomiczne rozplanowanie kabiny sprawia, że z przodu i z tyłu nie brakuje miejsca, a pozycja za kierownicą jest naturalna i zapewnia doskonałą widoczność w mieście, jak i na górskich serpentynach.

Bagażnik o pojemności 315 litrów w zupełności wystarczy na codzienne potrzeby. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń rośnie do 1314 litrów oraz oferuje łatwy do niej dostęp. Dzięki temu Crosstrek bez problemu poradzi sobie podczas podróży z nartami, snowboardem czy rowerem. To idealny wybór dla osób, które cenią kompaktowe wymiary w mieście, ale nie chcą rezygnować z funkcjonalności w weekendy.

Komfort i technologia klasy premium

Wnętrze Subaru Crosstrek od razu daje poczucie równowagi między tradycją a nowoczesnością. Centralnym punktem jest pionowo ustawiony ekran o przekątnej 11,6 cala, za pomocą którego obsługujemy większość funkcji samochodu. Obok niego wciąż znajdziemy klasyczne zegary z czytelnymi wskazówkami i niewielkim wyświetlaczem informacyjnym. To rozwiązanie pokazuje, że Subaru nie ulega chwilowym modom, na pierwszym miejscu stawiając ergonomię.

Podobne podejście widać przy obsłudze klimatyzacji. Choć główne ustawienia przeniesiono na ekran, to jednak panel klimatyzacji na stale jest widoczny na jego dole. Dzięki temu obsługa jest intuicyjna, a w trakcie jazdy nie zabiera kierowcy istotnego czasu na poszukiwanie najważniejszy funkcji w systemie. Do tego, pozostały fizyczne przyciski regulacji temperatury.

Na liście wyposażenia znajdziemy systemy, które jeszcze niedawno były domeną marek premium: pakiet systemów EyeSight m.in. z adaptacyjnym tempomatem, asystentem utrzymania pasa ruchu i monitorowaniem martwego pola czy system kamer ułatwiających parkowanie. To rozwiązania, które nie tylko zwiększają komfort, ale też podnoszą bezpieczeństwo.

Cały kokpit sprawia solidne wrażenie. Materiały są przyjemne w dotyku, a spasowanie elementów stoi na poziomie, którego wymagam od auta tej klasy. System multimedialny oferuje pełną łączność bezprzewodową z Android Auto i Apple CarPlay, a układ graficzny menu pozwala dopasować wyświetlane treści do indywidualnych potrzeb kierowcy. Rozwiązania te sprawiają, że wnętrze Crosstreka jest praktyczne i funkcjonalne, a przy tym nieprzesadnie skomplikowane.

Crossover z duszą hothatcha

Największą niespodzianką Crosstreka jest jego prowadzenie. Na papierze to po prostu miejski SUV z wyższym prześwitem. W praktyce to crossover, który daje frajdę z jazdy porównywalną ze sportowymi hatchbackami. Zawieszenie zostało zestrojone tak, by zapewniać stabilność w zakrętach, a układ kierowniczy oferuje precyzyjne wyczucie auta w każdych warunkach.

Nieprzypadkowo określa się go mianem „hothatcha na szczudłach”. Crosstrek potrafi dać sporo radości na asfalcie, a jednocześnie pozwala zjechać z utwardzonych dróg i sprawdzić się tam, gdzie zwykły hatchback nie da rady. To samochód stworzony dla osób aktywnych, świetnie odnajdzie się w roli towarzysza na wyjazd z rowerem, nartami czy podczas wypadów w góry, gdzie drogi potrafią być w słabej kondycji, a warunki utrudnione.

Subaru Crosstrek – wszechstronny pomocnik w podróży każdego fana motoryzacji

Subaru Crosstrek to samochód, który łączy w sobie wiele światów. Jest wystarczająco kompaktowy, by wygodnie poruszać się po mieście, ale na tyle przestronny i wszechstronny, by zabrać rodzinę i bagaże na dłuższą podróż. Oferuje realne zdolności terenowe, a jednocześnie prowadzi się niemal jak auto sportowe. Wyposażony w technologie kojarzone z segmentem premium, pozostaje przy tym w rozsądnej cenie.

To nie jest auto sportowe ani pełnoprawna terenówka – a jednak, ma dużo zalet aut z obu tych światów. Daje kierowcy radość z jazdy, a pasażerom komfort i bezpieczeństwo. Crosstrek to samochód, który robi swoje i po prostu – robi to dobrze.

Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra