Przejdź do treści

Subaru Crosstrek – unikatowy uniwersalizm

Szczepan Mroczek
Dziennikarz motoryzacyjny

Crosstrek, następca modelu XV, najpopularniejszego samochodu Subaru w Europie, łączy najmodniejsze dziś cechy i jednocześnie zapewnia unikatowość.

Czteroletnia córka do znudzenia powtarza mi: ja chcę to, ja chcę tamto. Chyba nigdy nie wyrastamy z tego niepohamowanego pożądania. Być może to nasze niezaspokojone pragnienia wygenerowały modę na SUV-y i crossovery, które łączą wiele z założenia ciężkich do scalenia cech. Ale chyba jeszcze trudniej znaleźć auto, które umiejętnie spaja solidność z unikatowością.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Crosstrek otrzymał nową nazwę, ale kontynuuje tradycję Subaru XV. Jest kompaktowym miejskim crossoverem ze skutecznym napędem na wszystkie koła i wszechstronnym charakterem, który świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu. W najnowszym wcieleniu możemy cieszyć się również z bogactwa systemów czuwających nad bezpieczeństwem oraz rozbudowanych multimediów.

Pozytywna inwigilacja

Walka w umysłach stylistów zajmujących się aranżacją wnętrza w ostatnim czasie zyskała na sile.
Z jednej strony mamy wyznawców nowoczesnego stylu minimalistycznego reprezentowanego przez Teslę, która lokuje niemal wszystkie funkcje sterowania na ekranie centralnym, a z drugiej zwolenników przycisków, dających wygodny i bezpośredni dostęp do ważnych funkcji. Niektóre marki już przyznają, że wyeliminowanie tych drugich było błędem. W Subaru 12-calowy, pionowy ekran multimediów na szczęście otaczają fizyczne przyciski. Obfitość funkcji powoduje, że czasem trzeba zapuścić się w czeluści menu.

Samochód sam rozpoznaje za pomocą kamery, który z domowników siedzi za kierownicą i automatycznie dobiera indywidualne ustawienia. Ta funkcja podnosi komfort – szczególnie jeśli jednym autem podróżuje więcej kierowców – ale też bezpieczeństwo jazdy. Subaru z pomocą dwóch kamer zamontowanych na przedniej szybie samochodu pilnie obserwuje też drogę i wykrywa potencjalne zagrożenia. Technologia EyeSight, która ma 14 funkcji, obejmuje m.in. adaptacyjny tempomat, system ostrzegania przed kolizją i systemy asystujące podczas prowadzenia. Najnowsze wcielenie EyeSight potrafi skutecznie unikać groźnych zdarzeń drogowych.

Klimat z wyższych sfer

Materiały w przestronnym wnętrzu Crosstreka są dobrej jakości, ale jeszcze lepsze wrażenie pozostawia wykonanie. Tapicerka nie wydaje z siebie żadnych hałasów, co w połączeniu z cicho pracującym zawieszeniem i napędem na wszystkie koła daje uczucie podróżowania solidnym i bezpiecznym samochodem. Fotele Crosstreka powstały po medycznych konsultacjach ze specjalistami. Z porównaniu do Subaru XV niwelują kołysanie ciała o 15 procent oraz drgania głowy o 44 proc. Liczby te nie dają pełnego obrazu, ale połączenie niezwykle wygodnych foteli z dopracowanym zawieszeniem powoduje, że komfort podróżowania Crosstrekiem jest na podobnym poziomie jak w samochodach klasy premium i zdecydowanie ogranicza zmęczenie podczas dłuższej jazdy. Co ważne, w Crosstreku siedzi się wysoko, co dodatkowo zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

Liczy się spokój

O skuteczności napędu Subaru chyba nie trzeba się już rozpisywać. Świetne wrażenie pozostawia też zawieszenie Crosstreka. Zostało mocno poprawione w porównaniu do poprzednika i tak zestrojone, że niemal w pełni niweluje niewielkie nierówności, a bez niepokojących hałasów można pędzić nawet drogą szutrową. Dzięki tak dopracowanemu zawieszeniu zwiększa się nie tylko komfort jazdy, ale także pasażerowie są bardziej zrelaksowani podczas podróży.

Elektryczne wspomaganie

Łagodny charakter Crosstreka to również domena napędu. Pod maską pracuje 2-litrowy wolnossący boxer wspomagany silnikiem elektrycznym. E-Boxer generuje 136 KM i 182 Nm. Crosstrek przyspiesza do setki w 10,8 s i rozpędza się do 198 km/h, a spalanie podczas mojej jazdy wyniosło 8,5 l/100 km. Napęd serwuje, szczególnie w mieście, wrażenie przyjemnej lekkości i zapewnia optymalne osiągi. Do tzw. miękkiej hybrydy pasuje Lineartronic – jedna z najprzyjemniej pracujących bezstopniowych skrzyń biegów na świecie. Ze względu na konstrukcję zapewnia niskie opory pracy, a jednocześnie symuluje pracę tradycyjnej skrzyni automatycznej z efektem zmiany biegów. Nie reaguje panicznie na mocne dodanie gazu i nie drażni niepotrzebnym zapuszczaniem się w rewiry wysokich obrotów.

Zwykle układy zelektryfikowane nie przepadają za autostradami, ale Crosstrek – mimo podwyższonej karoserii i wolnossącego silnika – radzi sobie nadspodziewanie dobrze również w tych warunkach. To w głównej mierze zasługa inteligentnego oprogramowania bezstopniowej skrzyni biegów, zatem również napęd celnie wpisuje się w pojęcie wszechstronności.

Dwa w jednym

Jeśli cenisz sobie oryginalność, to trafiłeś pod dobry adres. Crosstrek, mimo że jest następcą najchętniej wybieranego modelu Subaru, nadal pozostaje unikatowy. W jednym aucie masz zatem bezproblemowego pod względem eksploatacji japońskiego crossovera z napędem na wszystkie koła i modny, nowoczesny oraz niepowtarzalny samochód.

Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra