Przejdź do treści

System EyeSight to dodatkowa para oczu w Twoim Subaru

Szczepan Mroczek
Dziennikarz motoryzacyjny

EyeSight to niezwykle skuteczny, opracowany przez Subaru, system monitorowania prewencyjnego przestrzeni przed samochodem, który bazuje na oryginalnym rozwiązaniu – kamerach generujących obraz stereoskopowy.

System EyeSight widzi inne auta, pieszych i rowerzystów

Elektroniczne systemy wspomaganie kierowcy (ADAS) to obecnie najdynamiczniej rozwijająca się technologia używana w samochodach. Dzięki niej producenci zbliżają się do momentu wprowadzenia samochodów autonomicznych do sprzedaży. O tym jak bardzo skomplikowana jest to technologia może świadczyć fakt, że będziemy musieli poczekać do kolejnej dekady zanim poszczególne systemy zostaną scalone i zobaczymy samochody autonomiczne na drogach.

Obecnie mamy czas na dopracowanie rozwiązań, które służą poprawie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Multimedia, rozmowy telefoniczne, czy system audio pochłaniają uwagę do tego stopnia, że nie skupiamy się tak mocno na jeździe, jak choćby dekadę temu. Często odrywamy wzrok od drogi, co jest niezwykle niebezpieczne. Nawet z pozoru niewinne spoglądanie na telefon podczas postoju na skrzyżowaniu kończy się zwykle spóźnioną reakcją na zapalenie się zielonego światła. W takich momentach z pomocą przychodzi system EyeSight Subaru z dwiema kamerami, który się nie rozprasza i nie męczy.

EyeSight to standardowy element wyposażenia każdego nowego Subaru z bezstopniową przekładnią Lineatronic

Subaru znane jest ze stosowania oryginalnych rozwiązań. Dotyczy to nie tylko budowy układu napędowego oraz silników, ale również elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Zamiast skomplikowanej konstrukcji z dedykowaną do obserwacji pasów na jezdni kamerą, czujnikami radarowymi i laserowymi do wykrywania i śledzenia innych pojazdów, Subaru stosuje EyeSight. To para kamer generujących obraz stereoskopowy, umieszczona pod przednią szybą, koło lusterka wstecznego. Kiedy system wykryje potencjalne zagrożenie, ostrzega kierowcę.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

W pierwszej kolejności EyeSight uruchamia sygnał dźwiękowy i pokazuje informację o zagrożeniu na wyświetlaczu. Jeśli kierowca nie reaguje, system rozpoczyna wstępne hamowanie, a następnie hamowanie awaryjne. Jeśli hamowanie awaryjne okaże się niewystarczające i pojawi się ryzyko uderzenia w przeszkodę, system w ramach dostępnej przestrzeni podejmie próbę awaryjnego autonomicznego ominięcie przeszkody, korygując ruch kierownicą.

EyeSight skrzętnie obserwuje przestrzeń przed samochodem – można wręcz uznać, że stale widzi przeszkody, a nie tylko je rozpoznaje. Odległość wykrywanych obiektów jest szacowana na podstawie porównania obrazów z dwóch kamer, a dokładnie ich względnego przesunięcia. EyeSight rozpoznaje auta, pasy na jezdni, krawędzie drogi, a także pieszych, rowerzystów i motocyklistów w odległości nawet 110 metrów przed samochodem. Reaguje również na zapalenie się świateł stop w samochodach poprzedzających.

Zamiast licznych radarów i lidaru Subaru stosuje kamery generujące obraz stereoskopowy

Obecnie Subaru wykorzystuje czwartą generację systemu EyeSight, która oddaje 30-letnią wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa zgromadzoną przez japońską markę. Najnowsza wersja zawiera oprogramowanie do rozpoznawania obrazu z kamer generujących obraz stereoskopowy, która oferuje niemalże dwukrotnie większy kąt widzenia i współpracuje z wieloma standardowymi funkcjami bezpieczeństwa:

  • adaptacyjnym tempomatem Advanced Adaptive Cruise Control z funkcją środkowania samochodu w pasie ruchu działającym w zakresie prędkości 0-180 km/h
  • asystentem awaryjnego utrzymania pasa ruchu
  • rozpoznawaniem znaków drogowych z inteligentnym ogranicznikiem prędkości
  • ostrzeganiem przed opuszczeniem pasa ruchu z funkcją wibracji kierownicy
  • zapobieganiem opuszczaniu pasa ruchu (również z rozpoznawaniem linii oddzielających, takich jak trawa i krawędź jezdni)
  • systemem przedkolizyjnego hamowania awaryjnego z rozszerzonym wsparciem w zapobieganiu kolizjom na skrzyżowaniach
  • systemem monitorowania zmęczenia i koncentracji kierowcy utrzymujący stabilność pozycji pojazdu pomiędzy pasami
  • systemem informującym o tym, że poprzedni samochód w korku lub na światłach rusza.
Kamery generujące obraz stereoskopowy jednocześnie monitorują inne samochody i krawędzie jezdni

EyeSight to standardowy element wyposażenia każdego nowego samochodu Subaru z bezstopniową przekładnią Lineatronic. EyeSight jest narzędziem wspomagającym kierowcę, a nie jego zastępcą. Kierowca powinien być cały czas świadomy sytuacji na drodze i podejmować odpowiednie działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa. 

Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback