Przejdź do treści

Subaru Crosstrek ma to we krwi. Co nowy model potrafi w terenie?

Maciej Lubczyński
Dziennikarz motoryzacyjny

Skuteczny napęd na wszystkie koła i zwiększony prześwit – z tymi zaletami Subaru kojarzy się niemal od zawsze. Nowy Crosstrek wjeżdża na rynek jako najdzielniejsze auto w swoim segmencie, a oprócz wymienionych wyżej walorów jest to również zasługa nowych technologii i ulepszeń.

Subaru Crosstrek debiutuje jako następca dobrze znanego Subaru XV. W skrócie: to jego nowa generacja o nazwie nieużywanej dotąd w Europie. Kompaktowe, uterenowione auto pojawiło się właśnie na polskim rynku, a po pierwszych, dziennikarskich jazdach, przedstawiciele mediów mówią jednym głosem: Crosstrek z dala od asfaltu czuje się jak ryba w wodzie! Dokładnie tego można oczekiwać od auta spod znaku Plejad: obok pokaźnego prześwitu i legendarnego napędu Symmetrical AWD mamy tu szereg rozwiązań i patentów, dzięki którym sypki szuter, błotniste koleiny oraz wodne przeszkody pokonuje się z jeszcze większą łatwością.

Subaru Crosstrek – sztywne nadwozie

Zacznijmy jednak od podstaw. Choć nowy Crosstrek jest podobny do ustępującego Subaru XV, zmieniło się w nim niemal wszystko. Nadwozie jest minimalnie dłuższe, a rozstaw osi poszerzono o kilka milimetrów. To, co w kontekście jazdy terenowej ma jednak kluczowe znaczenie, to sztywność nadwozia, która już w poprzedniku zasługiwała na wysokie noty. Crosstrek został wzmocniony tam, gdzie było to możliwe, a karoseria jest teraz jak monolit – nie poddaje się siłom, które działają na konstrukcję podczas pokonywania terenowych przeszkód i dzielnie znosi dynamiczną jazdę na nierównej, szutrowej drodze. Zero skrzypienia i brak odgłosów, wynikających z pracy nadwozia podczas jazdy w terenie, to jedno. Drugą korzyścią jest możliwość precyzyjnego zestrojenia zawieszenia, geometrii i wszystkich parametrów, które odpowiadają za frajdę z jazdy oraz osiągi – również na asfalcie.

Układ jezdny gotowy na wszystko

Tak dopracowana baza sprawiła, że inżynierowie odpowiedzialni za układ jezdny mieli pole do popisu. Crosstrek został dzięki temu wręcz kunsztownie zestrojony – nie brakuje mu sprężystości na szybkich „winklach”, a po zjechaniu z utwardzonych dróg zachwyca skutecznym filtrowaniem wszelkich nierówności. Auto radzi sobie z szutrami jak na Subaru przystało i łączy pewne prowadzenie z ponadprzeciętnym komfortem jazdy. Pierwiastek frajdy został oczywiście zachowany: bezpośredni układ kierowniczy podpowiada, co dzieje się z kołami przedniej osi, a spore pokłady trakcji pozwalają wchodzić w łuki szybciej niż początkowo może się wydawać. To kolejna kwestia, w której dziennikarze są zgodni: każdy, kto jeździł nowym Crosstrekiem, podkreśla, że zawieszenie samochodu na polnych drogach daje prawdziwy popis swoich możliwości.

Zobacz więcej – crosstrek.pl

Prześwit wynosi 220 mm, co pomaga bez obaw pokonywać koleiny, które nadwerężyłyby siły większości SUV-ów oferowanych obecnie w salonach. Prześwit zachęca jednak nie tylko do śmiałej jazdy po polnych drogach – wysokość zawieszenia przypomina o sobie także w prawdziwie off-roadowych warunkach.

Subaru Crosstrek błyszczy w terenie – im trudniej, tym lepiej

Oczywiście nie jest to surowa terenówka przygotowana do przepraw, ale nowy Crosstrek jest dzielniejszy niż można przypuszczać. Subaru nie pozostawia w tej kwestii złudzeń. W salonach Subaru do auta można dokupić opony typu AT o agresywnej rzeźbie bieżnika i mimo kompaktowych rozmiarów samochód świetnie prezentuje się z widocznym na zdjęciach kompletem akcesoriów (taki ekwipunek nie jest jednak oferowany w salonie). Crosstrek ma rewelacyjne kąty natarcia, zejścia i rampowy, a skuteczny napęd na wszystkie koła sprawia, że to, co w innych autach moglibyśmy nazwać opresją, w Subaru zasługuje jedynie na miano drobnej przeszkody.

Możliwości auta potwierdziły próby na torze off-roadowym, na którym wjeżdżanie pod strome wzniesienia okazało się banalnie proste. Miła niespodzianka czeka na nas również w czasie zjazdów. Auto potrafi samodzielnie utrzymywać zadaną prędkość i niezwykle płynnie, skutecznie hamuje, gdy jedziemy w dół nawet po mocno nachylonym stoku.

System X-MODE i technologiczna asysta

W nowym Subaru Crosstrek do dyspozycji kierowcy jest również nowa wersja systemu X-MODE. Oprócz opisanej wyżej funkcji kontroli zjazdu ze zniesienia, funkcja ta zmienia rozdział momentu obrotowego, ustawiając między osiami proporcje nawet 50:50 i w trybach terenowych zapamiętuje ustawienia, wyłączając się, gdy przekraczamy prędkość 30 km/h i ponownie włączając, gdy zwolnimy do szybkości typowych do jazdy w terenie. Nowością jest to, że X-MODE działa również, gdy jedziemy do tyłu, a więc podczas zjazdu pomaga nam funkcja utrzymania prędkości, zaś w trakcie cofania napęd S-AWD dysponuje pełną trakcją.

Subaru e-BOXER sprawdza się również w terenie

Pod maską Subaru Crosstreka pracuje zelektryfikowany układ napędowy. Subaru e-BOXER składa się z 2-litrowej jednostki o przeciwsobnym układzie tłoków i elektrycznego silnika połączonego z bezstopniową przekładnią Lineartronic. W terenie zalety wynikające z zastosowania e-BOXERA dają o sobie znać m.in. natychmiastowym zastrzykiem momentu obrotowego, który usprawnia podjeżdżanie pod wzniesienia. Choć może się wydawać, że szybka reakcja na gaz nie jest niezbędna do jazdy w terenie, to dzięki niej wyraźnie zyskuje płynność jazdy. Wsparcie silnika elektrycznego pozwala również pracować jednostce spalinowej na niższych obrotach i dokłada cegiełkę do jeszcze bardziej emocjonujących doznań z jazdy.

Subaru Crosstrek jest jak szwajcarski scyzoryk

Wszędobylski kompakt o wysokim prześwicie jest tak wielofunkcyjny, że można go porównać do szwajcarskiego scyzoryka lub multitoola. Ma pojemne i przestronne wnętrze, zapewnia rzadko spotykany komfort jazdy czy terenowe zdolności, które mogą zaskoczyć nawet po przesiadce z Forestera. Najważniejsze jest jednak to, że osiągnięcie takiej charakterystyki Crosstreka nie wymusiło żadnych kompromisów. Terenowo skuteczne Subaru nadal potrafi zachwycić kierowców, którzy cieszą się na widok znaku „droga kręta” i doceniają starannie zestrojone podwozie.

Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra