Subaru Forester e-Boxer – jeszcze bardziej nowoczesny
Forester to najlepiej sprzedający się model Subaru w Europie. Nic dziwnego, że do modernizacji rodzinnego SUV-a Japończycy podeszli z rozwagą. Lista dotychczasowych zalet została rozszerzona o nowe technologie i rozwiązania, które podnoszą poziom bezpieczeństwa, oraz stylistyczne zabiegi, które wnoszą solidną porcję świeżości do popularnego modelu.
Subaru Forester doczekał się już pięciu generacji, a aktualna odsłona została odświeżona w 2022 roku. Przybliżając kluczowe zmiany, warto wspomnieć o nowych technologiach i systemach wsparcia kierowcy, ale efekty modernizacji zobaczymy również z zewnątrz, zanim jeszcze usiądziemy za kierownicą. Nie każdy producent potrafi subtelnie i ze smakiem odświeżyć styl auta, które ma za sobą kilka lat rynkowego stażu, ale w przypadku Subaru ta operacja przebiegła pomyślnie.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Lifting przyniósł sporo zmian wizualnych
Różnice najłatwiej znaleźć w przedniej części nadwozia. Nieco przeprojektowany zderzak, ostrzejsze kształty reflektorów i większa atrapa chłodnicy to komplet, który owocuje wyrazistym wyglądem. Pojawiły się też nowości typowe dla face liftingów – w postaci innych wzorów felg oraz zaktualizowanej palety kolorów nadwozia. Chodzi o lakiery: Cascade Green Silica, Brilliant Bronze Metallic oraz Autumn Green Metallic.
Uzbrojony w zaawansowane technologie
Forester po liftingu oferuje wszystko to, do czego przyzwyczaiły nas nowoczesne SUV-y, a wiele z tych udogodnień znajdzie się w wyposażeniu bez konieczności dopłaty. Standardem są m.in. system multimedialny z dotykowym ekranem oraz łącznością Apple CarPlay i Android Auto, podgrzewane przednie siedzenia czy kamera cofania ze spryskiwaczem. Ta ostatnia może okazać się bardzo przydatna, gdyż Subaru na tle konkurencji od zawsze wyróżniało się zdolnością do zjeżdżania z utwardzonych szlaków. Po modernizacji możliwości auta są jeszcze lepsze.
Mowa na przykład o ulepszonym systemie X-Mode, który wspiera kierowcę podczas jazdy w terenie. Teraz może on wyłączać się automatycznie po przekroczeniu prędkości 40 km/h i włączać ponownie, gdy zwolnimy do 35 km/h. Zoptymalizowano również działanie Hill Descent Control, czyli układu utrzymującego stałą prędkość podczas zjazdu ze wzniesień. Jeśli kierowca będzie chciał przyspieszyć i wciśnie pedał gazu, system HDC przejdzie w tryb uśpienia, po czym samodzielnie przywróci zadaną wcześniej prędkość, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu.
System EyeSight zyskał nowe funkcje
Nowy Forester potrafi pomagać kierowcy nie tylko poza asfaltem. Na utwardzonych drogach warto docenić system EyeSight (link), który po liftingu zyskał nowe funkcje. Pod tym względem zmieniło się naprawdę dużo, bo autorska technologia Subaru ma teraz większy zakres działania.
- Lane Centering Function utrzymuje samochód na środku pasa ruchu i śledzi to, co dzieje się wiele metrów przed nim. Auto zareaguje z wyprzedzeniem również wtedy, gdy ktoś wjedzie na nasz pas.
- Pre-Collision Braking to obecna już wcześniej funkcja, ale zakres jej wsparcia został rozszerzony. System interweniuje np., gdy wymusimy pierwszeństwo podczas lewoskrętu. Działa na różnych skrzyżowaniach i zapobiega kolizjom, a także potrąceniom pieszych.
- Autonomous Emergency Steering – działanie układu kierowniczego, w połączeniu z układem hamulcowym, pozwala uniknąć zderzenia z przeszkodą. W razie ryzyka kolizji samochód potrafi sam zmienić tor jazdy, aby bezpiecznie ominąć zagrożenie.
- Road Edge Lane Departure Prevention to system, który pomaga korygować tor jazdy nawet na wąskich drogach bez wyraźnego oznakowania.
Wśród rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo istotny jest również ulepszony układ Driver Monitoring System. Nazwa mówi sama za siebie, bo czuwa on nad skupieniem kierowcy i poziomem jego uwagi podczas jazdy. Nowością jest natomiast sterowanie gestami – bez odrywania oczu od drogi możemy ustawiać temperaturę we wnętrzu pojazdu.
Subaru Forester po liftingu – to, co dobre, nie zmieniło się
Wśród elementów, które nie uległy zmianie, znalazł się układ napędowy. Wciąż mamy tu napęd Symmetrical AWD (link) i silnik o przeciwsobnym układzie tłoków. W gamie silnikowej pozostaje jeden wybór, czyli jednostka 2.0i-L e-Boxer. Benzynowy motor jest wspomagany silnikiem elektrycznym, który „dorzuca” od siebie kilkanaście koni mechanicznych i 66 Nm – elektryczny moment obrotowy docenimy szczególnie przy niskich obrotach i niewielkich prędkościach. Skrzynia biegów to dobrze znana przekładnia bezstopniowa Lineartronic, która dba o to, by jednostka spalinowa pracowała zawsze w optymalnym zakresie obrotów.
W przypadku Forestera Japończycy nie wprowadzili rewolucyjnych zmian, ale nowości po liftingu sprawiają, że ten model jeszcze lepiej sprawdzi się w roli rodzinnego SUV-a. Zwiększony poziom bezpieczeństwa i zdolność do wykrywania większej liczby zagrożeń łączą się tu z odświeżonym wyglądem. Gdy dodamy do tego sprawdzone rozwiązania techniczne i doskonałe właściwości jezdne, otrzymujemy naprawdę kompletną i wartą uwagi propozycję.
Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra