Przejdź do treści

Subaru Solterra, czyli elektryczna przygoda w Tatrzańskim Parku Narodowym

Mikołaj Stachowiak
Dziennikarz motoryzacyjny

Czy samochód może mieć neutralny wpływ na ściśle chronione środowisko parku narodowego? Oczywiście! Potwierdza to Subaru Solterra – elektryczny SUV, który w liczbie 33 egzemplarzy trafia właśnie do parków narodowych w Polsce.

Niewiele miejsc na Ziemi tak silnie reprezentuje troskę o środowisko, jak robią to parki narodowe. Są to rozległe obszary, na których natura pozostaje w stanie nienaruszonym lub maksymalnie do niego zbliżonym. Takie tereny posiadają wyjątkową wartość naukową, przyrodniczą, krajobrazową, ale też kulturową. Przemysł motoryzacyjny w ostatnich latach również wkroczył na ścieżkę rozwoju technologii bardziej przyjaznych środowisku. Jednak, aby połączyć cechy ekologiczne i wymaganą w parkach narodowych sprawność terenową oraz praktyczność, potrzebny jest samochód naprawdę wyjątkowy.

Ekologia i napęd na wszystkie koła

Pewnie właśnie dlatego aż 17 parków narodowych w Polsce zdecydowało się na zakup Subaru Solterry. Jest to w końcu jeden z garstki samochodów elektrycznych na rynku wyposażonych w stały napęd na cztery koła. Do tego ma cechy typowe dla SUV-ów Subaru, a więc duży prześwit i system X-MODE. To samochód, który nie tylko zdobywa uznanie jako nowoczesny SUV, ale także jako ekologiczna alternatywa dla kierowców, którzy cenią sobie częsty kontakt z naturą.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Subaru Solterra to pierwszy elektryczny model tej japońskiej marki, który jak przystało, wyróżnia się zdecydowanie ponadprzeciętnymi możliwościami do jazdy w terenie. W samochodzie znajdziemy szereg innowacyjnych rozwiązań, ale podanych w tradycyjnym stylu. Taki jest chociażby wspomniany napęd na wszystkie koła, który stale przekazuje moc na każde z kół, co jest typowe dla marki od dekad, ale idąc z duchem czasu, Subaru zastosowało napęd elektryczny realizowany przez dwa silniki. Jeden napędza koła przedniej, a drugi tylnej osi – nie ma tu wału napędowego, więc elektronika jeszcze szybciej może zarządzać dystrybucją siły napędowej między koła. Razem zapewniają one moc 218 koni mechanicznych i 337 Nm momentu obrotowego.

Pozytywne opinie o Solterze podzielają włodarze parków narodowych, którzy w ramach programu „Elektro-Parki – elektromobilność w parkach narodowych” poszukiwali do służby elektrycznych SUV-ów z napędem na wszystkie koła. Wybrali Solterrę, a Subaru jest w trakcie dostarczania 33 pojazdów dla 17 różnych jednostek w Polsce. To nie tylko znaczący krok w stronę redukcji emisji szkodliwych gazów, ale również świadome podejście parków do dbałości o dziką przyrodę. Brak spalin i cisza podczas jazdy – to najczęściej wymieniane zalety takich aut.

Technologia w służbie natury

Prześwit o imponującej wśród SUV-ów wartości wynoszącej 210 mm oraz zastosowanie dwóch silników elektrycznych, niezależnie napędzających przednie i tylne koła, na nowo zdefiniowały pojęcie dobrej trakcji. Czy za sprawą możliwości systemu X-MODE oraz nowej funkcji Grip Control pracownicy parków narodowych wykorzystają możliwości elektrycznego napędu na wszystkie koła?


Sprawdziliśmy to w Tatrzańskim Parku Narodowym, gdzie przez kilka tygodni – w trakcie oczekiwania na zamówione dla siebie egzemplarze – strażnicy mieli okazję testować Solterrę w naturalnych dla siebie warunkach (wcześniej testy przeprowadzali strażnicy Karkonoskiego Parku Narodowego: LINK). Wąskie leśne drogi, zlodowacone i zasypane śniegiem podjazdy, brodzenie w górskich potokach czy wielogodzinne patrolowanie tatrzańskich lasów – to tylko przykładowe zastosowania dla Solterry w TPN. Mieliśmy okazję przyjrzeć się pracy strażników i porozmawiać z nimi o nowym nabytku (wywiad na blogu Subaru pojawi się po Nowym Roku). Tymczasem warto zobaczyć klip nagrany w tatrzańskich lasach, załączony na początku tego artykułu.

Nie przeszkadzać – strefa ciszy

Jedną z kluczowych zalet elektrycznych samochodów jest ich niezwykła cisza w porównaniu do tradycyjnych pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Podczas podróży przez parki narodowe brak hałasu dobiegającego z silnika staje się dziś kluczową cechą umożliwiającą ciche poruszanie się i bezinwazyjne obserwowanie przyrody. To ważne zwłaszcza w miejscach, gdzie spokój i harmonia z otoczeniem mają pierwszorzędne znaczenie. Tutaj ochrona flory i fauny jest najważniejsza, więc wybór cichych oraz ekologicznych pojazdów staje się rozwiązaniem bardzo rozsądnym. Zresztą w rozmowie z nami tłumaczył to również dr Tomasz Pasierbek, dyrektor Babiogórskiego Parku Narodowego (przeczytaj).

Dlaczego Solterra?

Program „Elektro-Parki” stanowi wyraźny dowód na to, że przyszłością motoryzacji jest elektryczność, zwłaszcza w miejscach, gdzie natura i piękno przyrody są najważniejsze. Subaru Solterra nie tylko spełniło, ale wręcz przewyższyło oczekiwania, łącząc nowoczesną technologię z niespotykanymi w tej klasie aut właściwościami terenowymi.

Program „Elektro-Parki” był dla Subaru Solterry nie lada wyzwaniem. Wszak model ten musiał stanąć do rywalizacji z innymi pojazdami elektrycznymi na rynku, głównie popularnych europejskich marek.

Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra

Natomiast japońską markę z pewnością powinien ucieszyć fakt, że wniesie ona swój wyraźny wkład w ochronę przyrody w naszym kraju. Pierwsze samochody właśnie trafiły do parków narodowych, więc już w zimie będzie wiele okazji, byście w trakcie wędrówki – w górach, nad jeziorem czy nad Bałtykiem – natknęli się na Subaru Solterrę w charakterystycznym oklejeniu (każdy egzemplarz będzie wyglądał jak poniżej).