Przejdź do treści

TOP 10: rozwiązania w samochodach Subaru, których możesz nie znać!

Kamila Nawotnik
Dziennikarka motoryzacyjna

Napęd S-AWD, silnik typu bokser, podgrzewane fotele czy ekran dotykowy systemu nawigacji – te rozwiązania w samochodach Subaru dobrze znacie, ale idziemy o zakład, że przynajmniej o kilku wymienionych funkcjach mogliście nie słyszeć.

Znacie to uczucie, gdy przez lata użytkujecie samochód i nadal napotykacie na nowe funkcje, o których istnieniu nie mieliście wcześniej pojęcia? O ile kiedyś pula takich niespodzianek była dość ograniczona, tak dziś mnogość rozwiązań stosowanych w samochodach sprawia, że nietrudno przeoczyć przydatne rozwiązanie. Dlatego przygotowaliśmy listę 10-ciu systemów stosowanych w autach Subaru, z których istnienia mogliście nie zdawać sobie sprawy.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Jazda wstecz też może być łatwa
Subaru Crosstrek, w obecnej formie, dostępny w sprzedaży od 2023 roku. W standardowym wyposażeniu oferuje system X-MODE wspomagający jazdę w terenie. Jest on doskonale znany fanom marki i obejmuje m.in. asystenta zjazdu ze wzniesienia. To funkcja przydatna w trudniejszym terenie, kontrolująca prędkość zjazdu i stabilizująca auto. Nie każdy wie jednak, że działa ona również na biegu wstecznym, pozwalając na kontrolowane wycofanie lub zjazd tyłem.

Nogi objęte ochroną
W tym samym modelu pojawia się również komplet poduszek powietrznych, chroniących kierowcę i pasażerów w sytuacjach bezpośrednio zagrażających zdrowiu lub życiu. Czy zdawaliście sobie sprawę, że Crosstrek i Forester wyposażone są m.in. w poduszkę powietrzną, która w awaryjnej sytuacji podnosi nogi pasażera, zmniejszając tym samym ryzyko złamań lub innych obrażeń?

Twoja twarz brzmi znajomo
Ciekawostką technologiczną, dostępną chociażby w Foresterze czy Outbacku, jest funkcja rozpoznawania kierowcy. Po wejściu do auta, jeszcze przed uruchomieniem silnika, samochód dzięki kamerom zamontowanym we wnętrzu rozpoznaje naszą twarz i dostosowuje różne, wcześniej zapisane ustawienia. Są to m.in. preferencje dot. klimatyzacji, ustawienia foteli, spersonalizowania ustawień na wyświetlaczu multimedialnym i ekranie między zegarami oraz pozycji lusterek bocznych. System może zapamiętać w ten sposób nawet pięć osób, wykorzystując te same kamery, które monitorują nasze znużenie lub dekoncentrację podczas jazdy.

Lepsza widoczność do tyłu
Już w standardowej wersji wyposażenia Subaru Solterra oddaje do dyspozycji kierowcy cyfrowe lusterko wsteczne, które, za pomocą kamery umieszczonej z tyłu samochodu, pozwala dostrzec lepszy obraz otoczenia i więcej detali, które umknęłyby naszej uwadze przy zwykłym lustrze. Co ważne, jednym ruchem przełącza się między trybami cyfrowym i analogowym!

Grip Control
Funkcja Grip Control utrzymuje stałą prędkość podczas jazdy pod górę i w nierównym terenie, dzięki czemu kierowca może skoncentrować się wyłącznie na precyzyjnym prowadzeniu auta. Nie każdy jednak wie, że w modelu Solterra możemy szybko dostosowywać prędkość zjazdu ze wzniesienia za pomocą specjalnego przycisku umieszczonego na tunelu środkowym.

Inteligentna jazda
Wśród dostępnych trybów jazdy, aktualnie oferowanych w modelach Subaru, pojawia się funkcja Subaru Intelligent Drive (SI-DRIVE). Jej celem jest automatyczne optymalizowanie ustawień układu napędowego tak, aby zapewniać jazdę dopasowaną do każdego nastroju i scenariusza. Innymi słowy, ten tryb pozwala dostosować sposób działania zespołu napędowego i szybkość jego reakcji do stylu jazdy kierowcy oraz warunków drogowych. Moduł sterujący dokonuje zmian programów, które zarządzają reakcją przepustnicy na naciśnięcie pedału gazu oraz zachowaniem przekładni automatycznej w ten sposób, by kierowca dysponował w każdych warunkach najlepszymi osiągami samochodu. Tryb „I” wspiera poruszanie się uwzględniające oszczędność paliwa, natomiast tryb „S” poprawia szybkość reakcji na wciśnięcie pedału przyspieszania.

Czysta szyba czołowa
Najczęściej spotykanym rozwiązaniem w autach osobowych jest montowanie dwóch dyszy spryskiwaczy przy przedniej szybie. Czasami są one mocowane oddzielnie wzdłuż dolnej krawędzi szyby, a czasami wbudowane w mechanizm wycieraczek. W przypadku Subaru Crosstreka postanowiono pójść krok dalej i dodać dodatkową dyszę, w środkowej części krawędzi szyby czołowej. W sumie w tym modelu mamy trzy dysze z przodu, co pozwala dokładniej doczyścić szybę i przekłada się na lepszą widoczność podczas jazdy.

EyeSight – antykolizyjne zarządzanie przepustnicą
Częścią systemu EyeSight, oferowanego seryjnie w autach Subaru, jest funkcja awaryjnego sterowania przepustnicą. Jeśli samochód stoi przodem do przeszkody, a w wyniku pomyłki zamiast biegu wstecznego włączony jest „drive” i kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, EyeSight ostrzeże go przy pomocy sygnału dźwiękowego i alarmu na wyświetlaczu, a następnie ograniczy moc silnika i zatrzyma samochód. Ta funkcja ma pomóc uniknąć omyłkowego wjechania w przeszkodę

Wystarczy jeden gest
Inną funkcją omówionego wyżej systemu DMS (Driver Monitoring System) jest możliwość sterowania temperaturą wewnątrz pojazdu za pomocą gestów, bez odrywania przy tym wzroku od drogi. Eliminuje to konieczność korzystania z panelu klimatyzacji, dzięki czemu umożliwia pełne skupienie się na prowadzeniu auta.

Bezpieczne wysiadanie z samochodu
Technologia Safe Exit Assist (SEA), obecna w elektrycznym Subaru Solterra, obejmuje tylny radar, który podczas postoju wykrywa samochody lub rowery zbliżające się z tyłu i mruganiem lampki ostrzegawczej w lusterku bocznym ostrzega pasażerów otwierających drzwi przed potencjalną kolizją. Jeśli drzwi mimo to zostaną otwarte, rozlegnie się głośny, alarmujący dźwięk.

Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra