Przejdź do treści

Miasto to żywioł nowoczesnych SUV-ów. Jak radzi sobie w nim Subaru Forester?

Kacper Mucha
Dziennikarz motoryzacyjny

Nie tylko polne drogi czy zaśnieżone podjazdy, ale również miejska dżungla ze swoimi licznymi pułapkami stanowi dla SUV-ów naturalne środowisko. To właśnie w takim miejscu kierowcy najczęściej wykorzystują swoje auta, sprawdźmy więc, jak w mieście radzi sobie Forester.

Wystarczy wyjechać za miasto, szczególnie w tereny górzyste, aby zauważyć, jak wielu kierowców użytkuje tam Subaru Forestera. Doskonale sprawdzają się w nich wszystkie auta od pierwszej do piątej generacji japońskiej marki, co jest zasługą bardzo skutecznego napędu na cztery koła S-AWD (zobacz więcej). Świat się jednak szybko zmienia i dzisiaj samochody takie jak Forester, czyli średniej wielkości SUV-y, nie tylko stały się szalenie popularne, ale także zmieniły swoją charakterystykę w taki sposób, aby jeszcze lepiej radzić sobie w warunkach miejskich.

Popularność tych aut wynika z wielu powodów, ale wszystkie one wpisują się w hasło „uniwersalność”. To dlatego, że SUV musi prezentować się wyraziście, ale jednocześnie pasować do modnej czy biznesowej dzielnicy miasta. Musi radzić sobie w lekkim terenie, ale również prowadzić się precyzyjnie przy wysokich prędkościach i zapewniać zwinność w ruchu miejskim. To elementy czasem trudne do pogodzenia, ale przykład Subaru Forestera daje jasny sygnał, że jest to możliwe. Potwierdzeniem niech będzie fakt, że to najpopularniejsze Subaru w historii tej marki w Europie. Sprawdźmy zatem, jakie cechy sprawiają, iż kierowcy tak chętnie wybierają dziś Forestera – również w dużych miastach.

Miejskie przeszkody to żadne przeszkody

Wiele osób na pewno zastanawia się, po co kierowcom w mieście auto o 22-centymetrowym prześwicie, z dużymi kołami, ochronnymi nakładkami na zderzakach i osłonami podwozia. Odpowiedź jest prosta: wysokie krawężniki i inne miejskie przeszkody. SUV-y bez żadnych problemów pokonują zapadnięte studzienki, dziury w jezdni czy remontowane fragmenty dróg. Nie tylko dają kierowcy pewność, że nie uszkodzi on swojego samochodu, ale także gwarantują wysoki komfort jazdy podczas pokonywania takich „niedoskonałości” miejskich dróg. Za kierownicą zwykłych aut, na przykład kompaktowych, nie ma mowy ani o bezpieczeństwie, ani o komforcie jazdy w tak nieprzewidywalnych warunkach.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

Warto wrócić jeszcze do wspomnianych krawężników, bo Subaru Forester e-Boxer ma kilka elementów dodatkowo ułatwiających czynność wdrapywania się na nie, a umówmy się – mieszkając w mieście, kierowca mierzy się z tym problemem kilka razy dziennie, czy to parkując pod przedszkolem, zatrzymując się przy osiedlowym sklepiku czy szukając miejsca obok mieszkania. Wiele miejskich krawężników jest niczym Mount Everest dla zwykłych aut, ale dla Subaru z dużym prześwitem to przysłowiowa bułka z masłem.

Dodatkowo, w Foresterze jest kamerka umieszczona w prawym lusterku, która pokazuje kierowcy, co dzieje się w okolicy przedniego prawego koła, czyli w miejscu, którego zazwyczaj sami nie jesteśmy w stanie kontrolować. Do tego dochodzą zalety „miękkiej hybrydy”, czyli napędu e-Boxer – wsparcie elektryczności czuć wyraźnie w mieście, ale wystarczy uruchomić tryb X-Mode, aby silnik elektryczny napędzał koła jeszcze szybciej, już w momencie dotknięcia pedału gazu; wtedy samochód płynnie i bez szarpnięć wdrapie się na wspomnianą przeszkodę.

Bezpieczeństwo to priorytet w miejskiej dżungli

Kamera w lusterku to nie tylko element wyposażenia, ale również duże udogodnienie, którym nie wszystkie marki mogą się pochwalić. Jednak we wnętrzu Subaru Forestera są też bardziej oczywiste pozycje, które w dużym stopniu zwiększają komfort w trakcie miejskiej jazdy. Jedną z nich jest kamera cofania o bardzo wysokiej jakości, która w połączeniu z czujnikami parkowania sprawia, że szukanie miejsca do pozostawienia samochodu staje się banalnie proste. Duża w tym również zasługa zwinności auta, które mimo napędu na cztery koła ma niezbyt duży promień skrętu. Do tego ergonomiczna kierownica pozwala szybko nią operować, a przekładnia Lineatronic umożliwia błyskawiczne przełączanie między biegiem do przodu a biegiem wstecznym – to niby drobiazg, ale różnica jest kolosalna, jeśli porównamy taką przekładnię bezstopniową z działającymi często z opóźnieniem skrzyniami dwusprzęgłowymi.

I tak dochodzimy do tematu widoczności, który jest bardzo istotny w każdym SUV-ie. To przecież wysoka pozycja za kierownicą i możliwość kontroli wszystkiego dookoła samochodu jest chyba najczęstszym powodem skłaniającym do zakupu tego typu aut. W Foresterze inżynierowie poszli o krok dalej. Zdecydowali się na rozwiązanie niezbyt popularne w SUV-ach, bo te przesadnie chcą dziś imponować muskularną karoserią i powierzchnie przeszklone w coraz większym stopniu zastępuje w nich „blacha”; przez to komfort kierowcy i pasażerów zostaje zepchnięty na drugi plan. Mowa o dodatkowych szybkach przy przednich i tylnych słupkach Subaru, a także o obniżonej linii okien i bardzo dużych przeszkleniach – to sprawia, że kierowca ma świetną widoczność w każdym kierunku, także do przodu po przekątnej, a to przecież newralgiczny „martwy punkt”, który doprowadza w mieście do wielu kolizji.

W Foresterze nie tylko kierowca widzi więcej, ale również elektroniczne systemy wspomagające go mają lepszy ogląd sytuacji przed samochodem niż w przypadku typowych aut. To dlatego, że japońska marka od lat rozwija autorskie podejście do tematu aktywnego bezpieczeństwa, ciągle ulepszając EyeSight, czyli system dwóch kamer generujących obraz stereoskopowy. Sprawia on, że samochód ma jakby parę oczu i „widzi” otoczenie tak dokładnie i naturalnie, jak ludzki wzrok. Więcej o aktywnym bezpieczeństwie w mieście w przeczytacie na blogu (przeczytaj więcej).

System EyeSight w połączeniu ze świetną widocznością z wnętrza oraz duży prześwit w kooperacji z dodatkową kamerą w lusterku to wyjątkowe zalety, które nobilitują Subaru Forestera to tytułu jednego z najlepiej przygotowanych do walki z miejskimi przeszkodami SUV-ów dostępnych na rynku.

Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra