Subaru Forester e-Boxer – idealny SUV do miejskiej jazdy?
Stwierdzenie, że SUV jest autem idealnym do miasta, już dzisiaj nikogo nie dziwi. Niektóre modele bardziej, a niektóre mniej dostosowały się do takiego, miejskiego życia, ale ewolucja nie ominęła nawet tak charakternych samochodów, jak Subaru Forester.
Umówmy się, już sama nazwa Forester, czyli Leśnik, sugeruje naturalne środowisko dla tego japońskiego SUV-a. Dlaczego więc w ogóle rozprawiamy o jego sprawności w mieście? Czasy się zmieniają, samochody tego typu stały się dziś jednymi z najpopularniejszych modeli na rynku, a większość kierowców wykorzystuje je właśnie w miastach – idę o zakład, że jedynie niewielki procent aktualnych klientów decydujących się na Forestera, pojedzie tym autem dalej, niż polną drogą prowadzącą np. do weekendowego domku nad jeziorem.
Najważniejsze jest jednak to, że mają oni świadomość możliwości auta, bo mimo wspomnianej ewolucji Forester pozostał wierny sobie. A cechy miejskie? To jedynie przyjemne, dodatkowe atuty.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
Komfort jazdy, czyli wartość nadrzędna
Kierowcy decydują się na SUV-y nie tylko z powodu wyższej pozycji za kierownicą czy lepszej widoczności tego, co dzieje się wokół auta, ale również ze względu na wysoki komfort jazdy. W Foresterze czuć to wyraźnie, ponieważ inżynierowie marki bardzo sprytnie podeszli do ustawień charakterystyki zawieszenia. Samochód praktycznie nie przechyla się w zakrętach, ponieważ ma wyjątkowo nisko położony środek ciężkości (ot, zaleta płaskich silników typu bokser); to natomiast sprawia, że nie ma potrzeby montowania w nim sztywnych amortyzatorów i sprężyn. Co za tym idzie, komfort resorowania nierówności jest w Subaru wyższy, niż w wielu modelach konkurencyjnych marek.
To jedna z najważniejszych zalet, tak samo jak seryjne wyposażanie każdego egzemplarza Subaru Forestera w skrzynię Lineatronic. Nie jest to żadna odmiana „automatu”, ale przekładnia bezstopniowa, która w swojej konstrukcji nie ma znanych nam biegów. Dzięki temu kierowca może mieć wrażenie jakby jeździł samochodem elektrycznym, bo przyrost siły napędowej jest liniowy, nie doświadcza on też żadnych szarpnięć czy opóźnień, związanych z redukcją przełożenia.
Taka charakterystyka przekładni Lineatronic sprawia, że auto porusza się bardzo płynnie i komfortowo, co jest ważne szczególnie w mieście, gdzie liczba sytuacji, w których hamujemy do zera lub rozpędzamy się ze świateł, jest bardzo duża – wtedy zwykłe skrzynie automatyczne, a już szczególnie te dwusprzęgłowe, cały czas „główkują”, jaki bieg wybrać. Przez to do ich zmiany dochodzi bardzo często, natomiast w Foresterze jazda jest liniowa i bardzo płynna. Im dłużej jeździ się Subaru, tym bardziej docenia się takie rozwiązanie.
Dynamika i ekonomia jazdy – czy mogą iść w parze?
Przekładnia Lineatronic ma też inne zalety, związane z dynamiką. Chociaż nie jest to rozwiązanie, które ma maksymalizować np. czas przyspieszania do 100 km/h – bo przecież w rodzinnym SUV-ie nie o to chodzi – to jednak pozwala skrócić reakcję silnika na gaz. Nie trzeba czekać, aż skrzynia załączy bieg, więc zamiast 1-2 sekundowego opóźnienia podczas ruszania, kierowca Subaru wciska pedał przyspieszenia i jedzie przed siebie.
Bardzo duży wpływ na takie subiektywne odczucia ma również nowoczesny napęd e-Boxer. Pisaliśmy o nim kilkukrotnie, dlatego w skrócie, w celu przypomnienia – to układ tzw. łagodnej hybrydy, czyli połączenie benzynowego silnika typu bokser o pojemności dwóch litrów oraz małej jednostki elektrycznej, zasilanej energią odzyskaną podczas hamowania. Takie wsparcie elektronów czuć szczególnie podczas rozpędzania się, bo wtedy, zanim jeszcze silnik spalinowy zabierze się na dobre do pracy, elektryczny już oddaje kierowcy swoje maksymalne parametry.
Jest też pewien „trik”, który właściciele nowego Forestera na pewno już odkryli – wystarczy uruchomić tryb sport przyciskiem SI-Drive na kierownicy, a także można skorzystać z pokrętła X-Mode, aby jeszcze zwiększyć dynamikę auta np. podczas włączania się do ruchu. Wybór takiego trybu jazdy wymusza na jednostce elektrycznej pracę już w momencie dotknięcia pedału gazu, co sprawia, że auto jeszcze bardziej ochoczo nabiera prędkości. Ustawienie to ma pomóc kierowcy w pokonywaniu terenu (i robi to w świetnym stylu), ale jak widać w mieście okazuje się równie przydatne np. przy włączaniu się do ruchu.
Połączenie przekładni Lineatronic oraz napędu e-Boxer skutkuje szybką reakcją układu napędowego na wciśnięcie pedału przyspieszenia, – wpływając tym samym na subiektywne odczucie dynamiki jazdy. Jednak w przypadku napędu e-Boxer to ekonomia jazdy jest najważniejsza. Subaru wykorzystuje w mieście zalety tej technologii na kilka sposobów. Po pierwsze, to właśnie w takim środowisku często musimy hamować, a dzięki e-Boxer energia kinetyczna ruchu pojazdu nie jest marnowana. Za sprawą generatora zostaje ona przetwarzana w prąd elektryczny i magazynowana w dodatkowym akumulatorze litowo-jonowym. Dzięki temu praca silnika elektrycznego, który wykorzystuje tylko taką odzyskaną energię jest neutralna dla zużycia paliwa.
Nawet więcej, wsparcie elektronów ma również wpływ na ekonomię jazdy, a to za sprawą silnika elektrycznego, który odciąża podczas pracy jednostkę spalinową, co skutkuje zmniejszeniem spalania benzyny. Napęd e-Boxer w porównaniu z innymi „łagodnymi hybrydami” ma jednak dotykową zaletę, a mianowicie może zupełnie wyłączyć silnik spalinowy i poruszać się tylko przy wykorzystaniu jednostki elektrycznej. Dzieje się tak w korkach, w trakcie manewrowania na parkingu, a nawet podczas jazdy ze stałą prędkością – boxer jest wyłączany co zauważalnie poprawia ekonomię jazdy.
Zawieszenie dbające o komfort kierowcy i pasażerów, przekładnia Lineatronic pozwalająca na jazdę bez szarpnięć i opóźnień, a także innowacyjny napęd e-Boxer – to mieszanina cech, które bardzo skutecznie pozwalają wykorzystywać charakternego Forestera jako samochód idealny do miejskich zastosowań. Oto znak czasów oraz potwierdzenie tego, jak dynamicznie rozwija się technologia w dzisiejszej motoryzacji.
Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra