Subaru BRZ – czy to ostatni analogowy samochód sportowy?
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-98-kopia.jpg)
Powiedzmy sobie otwarcie, takich samochodów jak Subaru BRZ na rynku już w zasadzie nie ma. Lekkie coupe z napędem na tylne koła i wolnossącym silnikiem benzynowym to kwintesencja auta sportowego, którego misją jest dostarczanie frajdy z jazdy.
Pod koniec 2020 roku gruchnęła smutna wiadomość: druga generacja Subaru BRZ nie będzie oferowana w Europie. Na przeszkodzie stanąć miały nie tylko rygorystyczne normy emisji spalin, ale również długa lista obowiązkowego na Starym Kontynencie wyposażenia seryjnego, którego montaż w tak niszowym aucie stanowił nie lada wyzwanie. Coś się jednak przez ostatnie dwa lata zmieniło i kilka tygodni temu pojawiła się informacja, że… do Polski trafi kilkadziesiąt egzemplarzy Subaru BRZ! Dobrze myślicie – z pewnością wszystkie zostały na pniu sprzedane. Jedna sztuka szczęśliwie wpadła w nasze ręce i już wiemy, że posiadaczom tego auta jest czego zazdrościć.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-127-1024x683.jpg)
Czym jest klasyczny, analogowy samochód sportowy?
Kiedyś samochody sportowe gwarantowały dwie rzeczy. Po pierwsze – pozwalały wyróżnić się z tłumu. Po drugie – zapewniały świetne osiągi. Dzisiaj, wraz z rozwojem motoryzacji i technologii, pierwszą potrzebę zaspokajają SUV-y, a drugą hot-hatche z napędem na cztery koła. Czy to sprawia, że klasyczne samochody sportowe nie mają racji bytu? Nic z tych rzeczy: takie auta nadal pozostają bezkonkurencyjne w temacie dostarczania kierowcy najczystszych wrażeń z jazdy. Z czego to wynika? Sprawdźmy właśnie na przykładzie modelu Subaru BRZ.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-113-1024x683.jpg)
Większość producentów już chyba zapomniała o tym, że najważniejszą cechą samochodów sportowych (nie mocarnych limuzyn, ale aut typowo „wrażeniowych”) powinna być niska masa własna. Wiele tego typu aut ma nadwagę, przez co w trakcie jazdy wydają się ospałe i ociężałe. W Subaru BRZ jest zupełnie inaczej, bo waży tylko nieco ponad 1200 kilogramów, osiągając to m.in. dzięki zastosowaniu aluminiowych elementów nadwozia. Wobec powyższego nie potrzeba ogromnego silnika, aby zapewnić dobre osiągi, a do tego samochód wyróżnia się ostrością prowadzenia, nieosiągalną dla większości usportowionych modeli. To dziś jeden z najlżejszych na świecie samochodów tego rodzaju.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-154-683x1024.jpg)
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-161-683x1024.jpg)
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-151-683x1024.jpg)
Klasyczny samochód sportowy o analogowym charakterze powinien być nie tylko lekki, ale także mieć napęd na tylne koła. W Subaru BRZ to oczywistość, nawet jeśli Subaru jednoznacznie kojarzy się z napędem na cztery koła. Postawienie na taką technologię, po pierwsze, zwiększyło ostrość reakcji auta na ruchy kierownicą, ponieważ przednie koła nie muszą napędzać auta, lecz jedynie nim sterować; po drugie, obniżyło masę własną, a po trzecie – umożliwiło jazdę poślizgami. O tym opowiemy Wam jednak w kolejnym tekście, bo – jak pewnie widzieliście już w materiale wideo – jest o czym.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-189-1-1024x683.jpg)
Jakie rozwiązanie dopełnia obraz analogowego auta sportowego o klasycznej naturze? Oczywiście wolnossący silnik (o nim za chwilę), a także ręczna, czyli mechaniczna skrzynia biegów. Jasne, że Subaru BRZ jest oferowane również z szybkim „automatem”, który pozwala na zmianę biegów łopatkami przy kierownicy, a z opinii kierowców, którzy mieli przyjemność testować takie auto, możemy wnioskować, że automatyczna przekładnia również pasuje do sportowego Subaru. Dla purystów lepszy okaże się pewnie „manual” i bardzo dobrze, że takie auto w 2023 roku jest oferowane. Dźwignia pracuje z odpowiednim oporem, ma krótkie drogi prowadzenia i umieszczono ją tuż pod ręką. Subaru, lepiej chyba nie można było tego zrobić!
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-126-1024x683.jpg)
Osiągi, czyli Subaru BRZ w nowej odsłonie
Jeżeli w skrócie mamy napisać, co zmieniło się w drugiej generacji Subaru BRZ, wskażemy na dwie rzeczy: nowe są design nadwozia (o nim więcej mówimy w wideo) oraz silnik. Co do zasady to podobna jednostka jak w poprzedniku, jednak tutaj została powiększona: zamiast dwóch litrów pojemności ma teraz 2,4 litra. To pozwoliło wykrzesać z silnika większą moc i wyższy moment obrotowy – odpowiednio 234 KM i 250 Nm momentu obrotowego – a także nieco inaczej (lepiej) rozwijać te parametry, czego rezultatem jest szybsza reakcja silnika na dodanie gazu przy niższych obrotach. I oczywiście lepsze osiągi, bo lekkie Subaru BRZ przyspiesza teraz do 100 km/h w 6,3 sekundy.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-144-1024x683.jpg)
Silnik typu bokser ma nadal typowe dla siebie zalety. To oznacza, że brzmi w sposób charakterystyczny, znacznie ciekawiej niż rzędowe silniki czterocylindrowe. Do tego dochodzi jego płaska konstrukcja i umieszczenie głęboko w komorze silnika, co sprawia, że Subaru BRZ nie przechyla się w zakrętach, jest bardzo neutralne podczas szybkiej jazdy, a w rękach wprawnego kierowcy pozwala łatwo balansować masą auta, przerzucając ją w zakręcie między poszczególnymi kołami.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-136-683x1024.jpg)
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-120-683x1024.jpg)
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-179-683x1024.jpg)
„Toyobaru”, czyli kontynuacja owocnej współpracy
W kolejnym tekście opiszemy wrażenia z jazdy na Torze Kielce, czyli popis Wojtka Chuchały (koniecznie zobaczcie wideo!), rajdowego mistrza Polski i mistrza Europy w klasie ERC2, ale teraz skupimy się na jeszcze jednym aspekcie, który zastanawia wielu fanów Subaru. Na ile Subaru BRZ jest różnym samochodem od Toyoty GR 86?
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-137-1-1024x683.jpg)
Od 2012 roku, gdy na rynku pojawiły się Subaru GT 86 i Subaru BRZ, Toyota i Subaru nie ukrywały, że stworzyły ten samochód wspólnie. Dla Toyoty to rzecz naturalna – choćby model GR Supra stworzono w kooperacji z BMW (bazuje na BMW Z4), a więc nie jest to bynajmniej współpraca nietypowa. Obie japońskie marki są bardzo zasłużone w sportach motorowych: Subaru dominowało w rajdach, a Toyota wygrywała Dakar, Le Mans 24h i startowała w Formule 1, więc ich wspólny projekt stworzenia auta sportowego słusznie ekscytował kierowców. I od ponad dekady oba modele cieszą się niemalejącą popularnością, również na rynku wtórnym, przez co niemal nie tracą one na wartości.
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-105-1024x683.jpg)
Mimo że obie marki bazowały na wspólnych fundamentach przy tworzeniu samochodów, występowały między nimi istotne różnice. Dotyczyły nie tylko designu czy wyposażenia, lecz silników, który każdy producent zestroił po swojemu, a także – przede wszystkim – układów kierowniczych i jezdnych, bo auta mają inną charakterystykę poszczególnych podzespołów.
Przykłady? Subaru BRZ ma od Toyoty o 7% bardziej sztywne przednie amortyzatory i o 11% mniej sztywne z tyłu; inny jest kąt nachylenia kolumn resorujących, zmieniono kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy; do tego auta mają inną grubość stabilizatora i jego różną budowę. Warto też wspomnieć, że Subaru BRZ ma aluminiowe przednie zwrotnice i sztywniejsze tuleje tylnych wahaczy w porównaniu do stalowych w GR 86. Na końcu należy dodać, że oba auta mają inny rozmiar ogumienia seryjnego (215/40 R18 w Subaru – 215/45 R17 w Toyocie).
![](https://blog.subaru.pl/wp-content/uploads/2023/05/BRZ-169-1024x683.jpg)
Na co wpływają powyższe różnice? Na zupełnie inną charakterystykę prowadzenia. Toyota jest autem nieco bardziej chętnym do driftingu, gwałtownym i spontanicznym, Subaru natomiast postawiło na większą stabilność i lepsze poczucie kontroli nad autem. W skrócie: Toyota ma bardziej chuligański charakter, zaś Subaru zapewnia lepsze panowanie nad samochodem. Wystarczy jednak obejrzeć wideo powyżej, aby upewnić się, że i Subaru BRZ nie brakuje chuligańskich zapędów…
Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra
_________
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy Szkole Jazdy Subaru