Przejdź do treści

Subaru Forester – droga ewolucji SUV-a

Szczepan Mroczek
Dziennikarz motoryzacyjny

Subaru Forester od narodzin w 1997 roku mocno ewoluował. Kombi z mocnym silnikiem i podwyższonym zawieszeniem przerodziło się w dojrzałego rodzinnego SUV-a, który ujmuje praktycznym wnętrzem oraz nowoczesnymi multimediami.

Forester z wiekiem stał się szlachetny, wygodny, a przede wszystkim – szalenie uniwersalny. Najnowsze wcielenie Forestera lepiej „dogaduje się” z kierowcą, naturalniej zachowuje się w terenie i skuteczniej chroni pasażerów w miejskiej dżungli. Mam wrażenie, że Forester dojrzewał wraz z jego wiernymi klientami. Kiedyś miał buntowniczą naturę nastolatka, a dziś odzwierciedla potrzeby aktywnego ojca rodziny. Miejsce zapachu rozgrzanego sprzęgła i pisku opon zajęły przyjemna woń morskiej bryzy i zwiastujący przygodę szum halnego wiatru.

Subaru Forester to samochód, który świetnie odnajduje się w zatłoczonym mieście, ale nie pozwala jego właścicielowi na bezczynność. Charakter samochodu, bez dwóch zdań, wpływa na styl życia. Jeśli raz zasmakujesz możliwości, jakie oferuje skuteczny napęd S-AWD, który od lat jest wizytówką Subaru, zawsze będzie cię kusiło, by wykorzystać jego potencjał i doświadczyć emocji, pozwalających zachować życiowy balans.

Wystarczy otworzyć obszerne tylne drzwi, które uchylają się niemal pod kątem prostym, i zajrzeć do przestronnego wnętrza, by docenić zalety Forestera. Bardzo łatwo zainstalować fotelik, wpinając go w jedno z dwóch mocowań Isofix i posadzić w nim dziecko. Z tyłu można podłączyć tablety, ponieważ do dyspozycji są dwa porty USB ulokowane tuż koło przycisków uruchamiających ogrzewanie foteli. W drzwiach znajdziemy miejsca na napoje, a w oparciach foteli kieszenie na smartfony. Nie brakuje również uchwytów na napoje, ulokowanych w podłokietniku.

Subaru poważnie traktuje wszystkich pasażerów. Z doświadczenia wiemy, że jeśli najmłodsi czują się bezpiecznie i wygodnie podczas jazdy, wpływa to również na komfort kierowcy. Również dorośli nie powinni narzekać, mają bowiem do dyspozycji dużo miejsca na nogi i głowę a dzięki zwiększonemu do 22 cm prześwitowi zajmowanie miejsca wewnątrz auta jest niezwykle wygodne. Drzwi zasłaniają progi, więc nawet jeśli samochód zabłoci się podczas wyprawy w trudny teren, nie jesteśmy narażeni na ryzyko ubrudzenia spodni przy wsiadaniu i wysiadaniu.

Przestronny bagażnik, będący bolączką niektórych SUV-ów, jest niezbędny do wygodnego podróżowania, zwłaszcza dla aktywnych osób, które zabierają ze sobą sporo sprzętu. Forester oferuje aż 509 litrów (VDA) przestrzeni, którą można błyskawicznie powiększyć do 1779 litrów. Między nadkolami zmieszczą się przedmioty o szerokości aż 110 cm. Tak obszerny kufer udało się połączyć z napędem S-AWD i akumulatorem napędu e-Boxer ukrytym pod podłogą. Duża automatycznie otwierana pokrywa bagażnika podnosi komfort pakowania, a haczyki na torby z zakupami pozwalają zachować porządek. Jeśli chcemy wykorzystać przestrzeń bagażnika „po dach”, można zdemontować roletę i ukryć ją w przewidzianym miejscu pod podłogą.

Wysoki komfort oferują również obszerne przednie fotele, a jakość materiałów oraz ich wykonanie pozostają na dobrym poziomie. Forester komunikuje się z kierowcą za pomocą trzech ekranów: centralnego, dodatkowego na szczycie deski rozdzielczej oraz trzeciego ulokowanego między zegarami, gdzie znajdziemy informacje z komputera pokładowego. Co ważne, klimatyzacją steruje się niezależnym zestawem przycisków i pokręteł.

Funkcje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają obsługiwanie najpopularniejszych aplikacji na 8-calowym centralnym wyświetlaczu. W nowym Foresterze można za pomocą gestów, bez odrywania wzroku od drogi, regulować temperaturę w kabinie. W ostatnich latach zdecydowanie zwiększyła się liczba elektrycznych urządzeń, z których korzystamy podczas podróży. Wejścia USB są dostępne również dla pasażerów na przednich siedzeniach. Bez problemu znajdziemy też gniazda 12 V. Poza urządzeniami multimedialnymi używanymi podczas dłuższych podróży, można podpiąć do prądu np. przenośną lodówkę, ponieważ gniazda z zasilaniem znajdują się również w bagażniku.

Przyjazny charakter ma także układ napędowy. Z jednej strony dzięki skutecznemu systemowi S-AWD oferuje swobodę podróżowania w wymagającym terenie, a z drugiej strony, za sprawą zelektryfikowanej natury, pozwala oszczędzać paliwo, szczególnie podczas przedzierania się przez zakorkowane miasto. Dzięki inteligentnemu sterowaniu pracą silników spalinowego i elektrycznego Subaru Forester potrafi spalać średnio (według normy WLTP) 8,1 litra na 100 km. Mimo sporych rozmiarów, samochód podczas prowadzenia sprawia wrażenie lekkości, co jest zasługą właśnie elektronów.

Podczas projektowania, inżynierowie za cel postawili sobie zlikwidowanie barier, które zwykle utrudniają podróżowanie. Subaru Forester, zamiast angażować uwagę kierowcy i pasażerów, stał się pojazdem, który pozwala doświadczać samych przyjemnych wrażeń. Nic więc dziwnego, że przez 26 lat obecności na Starym Kontynencie do klientów trafiło ponad 360 tysięcy egzemplarzy Forestera, co czyni go najpopularniejszym modelem Subaru.