Subaru S-AWD – 50-lecie symetrycznego napędu na cztery koła
Słyszysz Subaru, myślisz napęd na wszystkie koła. Chociaż rozwiązanie to znane jest od połowy wieku, to jednak konstrukcja napędu S-AWD dla wielu kierowców nadal bywa zagadkowa. W takim razie – wyjaśniamy.
Tę opowieść zaczniemy od pewnego objaśnienia. Napęd na cztery koła montuje się w samochodach w różnych celach. Kiedyś w Subaru Imprezie WRX STI służył do zwiększania osiągów auta, pozwalając w każdych warunkach osiągać maksymalną trakcję, a co za tym idzie – błyskawicznie przyspieszać na wyjściu z zakrętu. Dziś w samochodach Subaru – za sprawą ewolucji gamy modelowej, wynikającej chociażby z ograniczeń emisyjnych dla samochodów – napęd na cztery koła służy przede wszystkim zwiększeniu komfortu i bezpieczeństwa jazdy, a także rozszerzaniu i tak wysokiego poziomu uniwersalności samochodów Subaru. Idąc w stronę podsumowania – sportowe modele sprzed lat oraz rodzinne auta oferowane dziś w sprzedaży łączy wiele, na czele z głównymi założeniami napędu S-AWD oraz wyjątkowymi właściwościami jezdnymi, ale różni sposób wykorzystywania tej technologii podczas codziennej jazdy. Tyle słowem wstępu.
O co chodzi z tą symetrycznością?
Warto jednak pamiętać, że pierwszym seryjnie produkowanym Subaru z napędem na cztery koła było Leone 4WD z 1972 roku (na zdjęciu powyżej), a więc typowy rodzinny samochód, a nie rajdówka z tablicą rejestracyjną. Jednocześnie był to swego czasu jedyny model na świecie – zwykły, osobowy, a nie terenowy czy sportowy – w którym napęd przekazywany jest na wszystkie koła. Wtedy właśnie rozpoczęła się ta wyjątkowa historia.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
O co chodzi z tą nazwą? Na pewno nie o fakt symetrycznego rozdziału napędu między osie w stosunku 50 do 50, bo to nie tego rodzaju technologia. Zanim jednak przejdziemy do wyjaśnienia symetryczności napędu, zatrzymajmy się na chwilę przy tematyce podziału siły napędowej. Czy w samochodach Subaru napęd jest stały? Tak, napęd przekazywany jest stale na cztery koła, ale w sposób nieco inny niż w najbardziej kultowych modelach sportowych. Nie ma tu centralnego mechanizmu różnicowego, a jego funkcje pełni sprzęgło wielopłytkowe. Mimo to koła tylnej osi na stałe są „spięte” z silnikiem, a więc nawet podczas nienagannych warunków pogodowych na tył trafia pewna ilość siły napędowej; dzięki takiemu stałemu połączeniu napęd S-AWD może dystrybuować moment obrotowy między osie znacznie szybciej niż w konwencjonalnych automatycznie dołączanych napędach, w których tylna oś zaprzęgana jest do pracy tylko w razie potrzeby.
Wracając do nazwy Symmetrical AWD, w Subaru chodzi o to, że układ napędowy zbudowany jest wzdłuż osi samochodu, a więc, jeżeli przeciąć auto w prostej linii od przedniego do tylnego logotypu Subaru (zobacz zdjęcie wyżej), okaże się, że elementy napędu są ułożone symetrycznie właśnie. Większość z nich umieszczona jest pośrodku auta, a inne – jak chociażby półosie napędowe – mają identyczną długość, stanowiąc tym samym swoje lustrzane odbicie. Bardzo ważnym elementem opisywanego napędu jest także silnik typu bokser, który w modelach Subaru umieszczony jest wzdłużnie, a więc we wspomnianej osi symetrii. Dziś zawsze zespolony jest on z bezstopniową przekładnią Lineatronic, co sprawia, że w osi auta są wał korbowy silnika, wałki w przekładni, sprzęgło i wał napędowy.
Zalety napędu S-AWD w samochodach Subaru
Czy taka konstrukcja ma inne zalety niż tylko „optyczna” symetryczność, która co do zasady nie wpływa na nic? Oczywiście, ale tutaj przechodzimy do detali i cech samochodu, których nie wdraża wielu producentów aut i których nie jest świadoma większość kierowców – to jeden z powodów, dla którego modele Subaru są wyjątkowe, a ich kierowców można uznać za świadomych użytkowników, doceniających mechaniczne zalety wybranego przez siebie auta.
Napęd S-AWD oraz konstrukcja samochodów i silników Subaru sprawiają, że auta te prowadzą się jak po sznurku, są stabilne podczas dynamicznej jazdy i zapewniają dobrą trakcję w trudnych warunkach. Wszystkie podzespoły napędu umieszczone w tak charakterystyczny sposób, wzdłuż osi pojazdu, wpływają na obniżenie środka ciężkości auta i utrzymanie go blisko geometrycznego środka pojazdu. A to w sporym stopniu wpływa na neutralną charakterystykę jezdną samochodu, który w każdych warunkach zachowuje się przewidywalnie. I co ważne, nie przechyla się w zakrętach i to bez stosowania skomplikowanego zawieszenia z regulacją twardości czy niepotrzebnie sztywnych stabilizatorów. To tak, jakby ktoś powiedział Wam, że w celu zdrowego życia wystarczy zadbać o dietę, a nie pochłaniać garściami pigułki. Brzmi logicznie, prawda?
Zobacz nowe modele: Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra