Przejdź do treści

System X-MODE, czyli terenowa frajda z jazdy dla każdego kierowcy Subaru

Kamila Nawotnik
Dziennikarka motoryzacyjna

Nowoczesne technologie są po to, aby ułatwiać kierowcy codzienne życie. Idealnym przykładem jest system X-MODE z dwoma trybami terenowej jazdy, który pozwala każdemu poczuć pewność w trakcie jazdy po bezdrożach.

Kiedyś jazda off-roadowa wymagała od kierowcy doświadczenia, szeregu umiejętności manewrowych i świetnego wyczucia samochodu. Oczywiście konieczne było też właściwe zaplecze techniczne, ale jeżeli brakowało Ci tzw. skilla, to najczęściej porywałeś się z motyką na słońce. Dziś jest znacznie łatwiej i nawet jeśli jesteś laikiem, możesz bez stresu zabrać swój samochód poza asfalt. Jeżeli do tego posiadasz Subaru, możesz liczyć na dobrą zabawę i pewność sukcesu – to za sprawą systemu X-MODE, twojego osobistego asystenta w trudnych warunkach.

Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki

X-MODE zadebiutował wraz z premierą 4. generacji Subaru Forestera w 2012 roku. Od tamtej pory system jest stale rozwijany i ulepszany tak, aby móc jak najskuteczniej wspierać kierowcę podczas jazdy.

Czym właściwie jest X-MODE?
Technologia ta została opracowana przez Subaru z myślą o zwiększeniu zdolności terenowych samochodu, głównie podczas jazdy po nierównych i śliskich nawierzchniach. X-MODE sprawdził się w Foresterze na tyle dobrze, że z czasem trafił do wszystkich modeli.

Sterując równocześnie parametrami pracy silnika, układu napędowego i systemu ESP, system X-MODE dostosowuje charakterystykę samochodu do aktualnych warunków jazdy. Debiutując, system stabilizował jazdę w zakresie prędkości od 0 do 40 km/h, wyłączając się po przekroczeniu tych widełek. Obecnie jest on jedynie usypiany, więc gdy zmniejszymy prędkość poniżej tej granicy, system ponownie jest aktywowany. X-MODE jest również wyposażony w funkcję kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control), utrzymującą stałą prędkość w zakresie 0-20 km/h. Pozwala to kierowcy skupić się na prowadzeniu, podczas gdy pojazd automatycznie kontroluje pracę przepustnicy i hamulca.

Istota napędu Symmetrical AWD
System X-MODE współpracuje z symetrycznym stałym napędem na wszystkie koła S-AWD oraz bezstopniową przekładnią automatyczną Linatronic. Układ napędowy Subaru nieustannie przekazuje moc samochodu do wszystkich kół, co zwiększa kontrolę nad autem, właściwie niezależnie od nawierzchni i warunków drogowych. Kiedy czujniki wykryją utratę przyczepności, siła napędowa silnika jest momentalnie rozdzielana na to koło, które ma największą przyczepność. Zamiast więc kląć pod nosem, gorączkowo kręcić kierownicą i buksować w miejscu – tak jak ma to miejsce w przypadku napędu na dwa koła lub prostszych, dołączanych automatycznie napędów na cztery koła – S-AWD przekierowuje moc dokładnie tam, gdzie samochód jest w stanie przenieść ją na asfalt i wykaraskać się z pułapki.

Mówiąc jeszcze inaczej – jeżeli będziesz wspinać się po wzgórzu lub pokonywać grząski teren, nie tylko masz większe szanse na pokonanie przeszkody, ale też zmniejsza się prawdopodobieństwo utknięcia w miejscu. Na tym właśnie polega istota napędu na wszystkie koła S-AWD. System X-MODE z kolei sprawia, że nawet jeśli popełnisz błąd w trakcie tego trudnego manewru, auto nadal ma szanse uratować cię z opresji.

X-MODE dostępny jest w dwóch wariantach
W zależności od modelu i wersji wyposażenia, auta Subaru posiadają jeden tryb – przygotowany do śliskich powierzchni pokrytych śniegiem lub żwirem lub dodatkowy drugi tryb – do pokonywania szczególnie trudnych dróg, w głębokim śniegu lub błocie. W zależności od posiadanego modelu Subaru, tryb można aktywować przyciskiem lub pokrętłem na konsoli środkowej, a także za pomocą ekranu dotykowego.

Jak działa system X-MODE?
Załóżmy, że zjechałeś z asfaltu. W jednotrybowej wersji, aktywacja X-MODE reguluje reakcję przepustnicy, aby zapobiec nadmiernemu poślizgowi kół i zapewnić maksymalną przyczepność. Następnie uwalniany jest większy moment obrotowy silnika, aby zapewnić pewną jazdę przed siebie. Co więcej, X-MODE reguluje pracę przekładni biegów, a mechanizm różnicowy reaguje jeszcze szybciej. Te zautomatyzowane działania ograniczają prędkość kół i dostarczają dostępny moment obrotowy w kontrolowany, precyzyjny sposób.

To trochę jak ruszanie z miejsca na piaszczystej drodze. Jeśli szybko wciśniemy pedał przyspieszenia, do tzw. oporu, koła zaczną buksować w miejscu i zamiast ruszyć, wzniecimy tumany kurzu i wykopiemy dziurę, w której auto się zapadnie. Jednak powolne i miarowe naciskanie pedału gazu sprawi, że koła utrzymają przyczepność, a samochód zacznie jechać, stopniowo zwiększając prędkość jazdy.

W wersji dwutrybowej, poza opisanym działaniem, mamy jeszcze tryb jazdy zorientowany na głęboki śnieg i głębokie błoto, który można używać w sytuacjach, gdy preferowany jest wyższy moment obrotowy. Dzięki temu, w specyficznych warunkach, koła mogą zawzięcie wgryzać się w podłoże. W tym przypadku misją X-MODE jest zapewnienie stałego pędu do przodu poprzez utrzymywanie kół w ruchu.

X-MODE w erze napędu e-Boxer
Od 2019 roku Subaru oferuje w swoich samochodach napęd zelektryfikowany e-Boxer, oparty na dwulitrowym silniku benzynowym typu bokser oraz jednostce elektrycznej, zapewniającej dodatkowy moment obrotowy. To pozwoliło zaprojektować nową funkcję systemu X-MODE, wykorzystującego wysoki moment obrotowy i szybszą reakcję napędu e-Boxer.

Jazda z włączonym X-MODE najlepiej pokazuje, jak wiele dynamiki dodaje jednostka elektryczna. Ze względu na specyfikę działania (maksymalne parametry przy niskich prędkościach obrotowych), dodatkowy silnik dodaje „kopa” najczęściej właśnie w terenie lub podczas szybkiego ruszania w mieście. To dlatego, że spora dawka siły napędowej z jednostki elektrycznej, jeżeli użyjemy trybu X-MODE, trafia na koła już w momencie dotknięcia pedału gazu. Wyższy moment obrotowy jest pomocny przy pokonywaniu przeszkód, a – w wykonaniu X-MODE, poprawiającego właściwości trakcyjne – pomaga płynnie podjechać pod każdą przeszkodę. I tym sposobem także wysoki krawężnik nie jest dla Subaru żadnym wyzwaniem.

Taka charakterystyka przekłada się na wyższe poczucie bezpieczeństwa podróżujących, a wspomniana wcześniej kontrola zjazdu ze wzniesienia (Hill Descent Control) pomaga utrzymać stałą, zadaną prędkość nawet na śliskich zjazdach (również podczas deszczu), dając kierowcy poczucie pewności. Co ważne, X-MODE w najnowszej wersji działa też podczas jazdy do tyłu, a więc wtedy, gdy próbujemy wycofać auto z błotnistej pułapki lub zjechać tyłem ze stromego wzniesienia.

Łatwo wywnioskować, że system X-MODE jest nieocenionym wsparciem po zjechaniu z utwardzonych dróg oraz w kapryśnych warunkach pogodowych. Jednak jest równie przydatny w mieście, podczas przyspieszania i wszelkiego rodzaju manewrach parkingowych. Podjazdy na krawężniki, parkingi wielopoziomowe, a nawet jazda do tytułu – w połączeniu z legendarnym napędem na wszystkie koła S-AWD i dużym prześwitem aut Subaru, sprawiają, że kierowca może zrelaksować się i cieszyć wsparciem technologii.

Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra