Subaru Forester – więcej niż wszechstronny SUV
Forester to nie tylko najpopularniejszy samochód japońskiej marki w Europie, ale również jeden z najbardziej wszechstronnych SUV-ów, jakie można wybrać w tej klasie. Sprawdziliśmy to w mieście, na autostradzie, na krętej górskiej drodze i w terenie.
Kiedyś był podwyższonym kombi, dziś jest pełnoprawnym rodzinnym SUV-em. Forester, bo o nim mowa, doczekał się już pięciu generacji i stał się najpopularniejszym samochodem Subaru sprzedawanym w Europie. Dziś jest lepiej wyposażony i wykorzystuje bardziej zaawansowane technologie niż kiedykolwiek, wspominając chociażby doceniane systemy wspomagające kierowcę EyeSight czy kultowy napęd Symmetrical AWD.
Zobacz więcej: Lista dealerów Subaru w Polsce | Samochody Subaru dostępne od ręki
W dzisiejszym teście wideo nie skupimy się jednak na suchym wymienianiu zalet tego modelu, ale sprawdzimy Forestera w boju, ponieważ coś nam mówi, że to jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów w tej klasie. Ruszamy w drogę, aby zweryfikować popularne opinie o Subaru w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Co prawda, pod koniec lutego nie udało się nam znaleźć zaśnieżonych dróg (test w takich warunkach znajdziecie jednak tutaj: link), ale sprawdziliśmy Forestera w centrum dużego miasta, na autostradzie, na krętej górskiej drodze, a także w grząskim terenie.
Miasto – naturalne środowisko dla SUV-a
Tak, to nie przenośnia, ponieważ dziś SUV-y najczęściej możemy spotkać właśnie w mieście. To auta, które zapewniają wysoką pozycję za kierownicą, świetną widoczność i zwiększony poziom bezpieczeństwa. W Foresterze każda z tych cech jest jeszcze uwypuklona, a to za sprawą systemów bezpieczeństwa EyeSight (dbają o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, oraz innych użytkowników drogi, w tym pieszych i rowerzystów) oraz dużej powierzchni przeszklonej (wielkie okna, dodatkowe szyby przy słupkach A i C oraz dodatkowa kamera, pokazująca widok z boku samochodu).
W mieście bardzo dobrze sprawdza się także zelektryfikowany układ e-Boxer, który mimo uproszczonej konstrukcji przypominającej tzw. łagodne hybrydy, pozwala kierowcy poruszać się niemal tak jak pełnoprawną klasyczną hybrydą. To dlatego, że silnik elektryczny o mocy 16,7 KM i 66 Nm momentu obrotowego może w pojedynkę napędzać auto podczas jazdy ze stałą prędkością, a wtedy jednostka spalinowa jest wyłączana, co oszczędza paliwo. Do tego dochodzi wsparcie silnika benzynowego podczas przyspieszania – zastrzyk elektronów przy najniższych obrotach sprawia, że auto dobrze reaguje na gaz i okazuje się dynamiczne w miejskiej dżungli.
Aby jeszcze przyspieszyć reakcję silników na gaz, wystarczy wcisnąć na kierownicy przycisk S/I, który daje do wyboru sportowy lub inteligentny tryb jazdy, a także sięgnąć do pokrętła funkcji X-MODE. To rozwiązanie stworzone do jazdy w terenie i w trudnych warunkach atmosferycznych, ale jednocześnie wymuszające elektryczne wspomaganie silnika już w momencie dotknięcia pedału gazu. Sprawia to, że Forester staje się wtedy nieco dynamiczniejszy, a różnica jest odczuwalna szczególnie, gdy dynamicznie włączamy się do ruchu.
Autostrada – komfort przede wszystkim
Chociaż SUV-y uchodzą za auta, które w trasie pod wieloma względami odstają od sedanów i kombi – chociażby spalając więcej paliwa i nie zapewniając uczucia stabilności podczas szybkiej jazdy – to są wyjątki od tej reguły. Pod pewnymi względami taki właśnie jest Forester. O stabilności napiszemy więcej we wrażeniach z jazdy krętą drogą, jednak trzeba dodać, że nisko umieszczony środek ciężkości (tak, to oczywiście zasługa płaskiej konstrukcji silnika typu bokser) zapewnia, że karoserią nie „buja” w trakcie dynamicznej jazdy łukami autostrady.
Odnosząc się do spalania, warto zwrócić uwagę na charakterystykę pracy przekładni Lineartronic. To seryjne rozwiązanie w każdym Subaru, a więc przesadnie angażujące korzystanie z ręcznych skrzyń odeszło już do lamusa, a kierowca może cieszyć się podróżą, bez skupiania uwagi na obsłudze sprzęgła i drążka zmiany biegów. Przekładnia bezstopniowa utrzymuje silnik na możliwie jak najniższych obrotach, a gdy potrzebna jest pełna moc – szybko wkręca go na optymalny ich poziom, aby zapewnić dobre osiągi. Co ważne, wystarczy delikatnie odjąć gaz, a obroty wracają w niskie rejestry, co sprawia, że ewentualny hałas silnika w trakcie przyspieszenia słychać jedynie podczas głębokiego wciskania gazu.
Przekładnia Lineartronic, za sprawą takiej charakterystyki, obniża zużycie paliwa i hałas we wnętrzu, ponieważ sprawia, że jadąc ze stałą prędkością, na przykład 120 km/h, silnik typu bokser pracuje przy ok. 1200-1500 obrotach na minutę, co jest raczej niespotykane w samochodach z konwencjonalnymi skrzyniami biegów.
Kręta górska droga – geny Subaru
Samochody Subaru, czyli samochody stworzone dla kierowcy. Tak było od zawsze i jest po dziś dzień, nawet jeżeli w ofercie od kilku lat nie znajdziemy „plujących ogniem” wersji STI będących rajdówkami z tablicą rejestracyjną. Dziś, nawet w SUV-ie, crossoverze czy uterenowionym kombi marki Subaru, znajdziemy te geny, które imponowały przez lata w najszybszych modelach marki. Kierowcy, którzy znają Subaru od lat, docenią nawet najdrobniejsze szczegóły, takie jak: bardzo precyzyjny układ kierowniczy, pedał hamulca pracujący z odpowiednią twardością czy analogowy obrotomierz i prędkościomierz, czyli elementy, które pozwalają czerpać frajdę z jazdy, nawet w rodzinnym SUV-ie Subaru.
Najważniejsza jest jednak zwinność w zakrętach, jaką Forester wykazuje na krętej górskiej drodze. Mimo swoich gabarytów, auto szybko zmienia kierunek jazdy i daje kierowcy pewność prowadzenia nawet wtedy, gdy ochoczo naciska on na gaz i wymusza jazdę na granicy przyczepności opon. To wielka zasługa zawieszenia, które w sposób znany tylko inżynierom Subaru, jest dziś jednym z najlepszych kompromisów między bardzo sztywnym zachowaniem w zakrętach, a komfortowym wybieraniem nierówności.
Nie możemy zapominać także o nisko położonym środku ciężkości – dzięki płaskiemu silnikowi typu bokser i dodatkowemu akumulatorowi litowo-jonowemu, montowanemu nisko w podłodze – auto niemal w ogóle nie przechyla się w zakrętach. A sami przyznacie, że jest to bolączką większości SUV-ów, nawet tych z pozoru usportowionych. Dodając do tego symetryczny napęd na wszystkie koła (S-AWD), który do każdego koła dostarcza siłę napędową (nie „dołącza” napęd, jak w innych SUV-ach w tej cenie, ale zapewnia go stale), otrzymujemy rodzinnego SUV-a, w którym świetnie poczuje się głowa rodziny z „benzyną we krwi”.
Teren – Forester w swoim żywiole
Tak, musimy przyznać, jazda drogami innymi niż utwardzone, to dla samochodów Subaru prawdziwa gratka. Zbiór cech i zalet tych aut daje jasne podstawy do tego, aby uważać je dzisiaj za jedne z najbardziej sprawnych i skutecznych w terenie. Pomyślcie tylko, ile nowych samochodów w cenie 150-250 tys. złotych rzeczywiście potrafi coś więcej niż jazda względnie ubitą i równą drogą gruntową? Odpowiedź nasuwa się sama.
W Subaru sprawa od zawsze wygląda inaczej – te samochody stworzone są do użytkowania w trudnych warunkach drogowych i atmosferycznych. Możecie to zweryfikować w trakcie naszych testów w zimie (link do testu Outbacka zimą) oraz w różnorodnym terenie (link do testu Subaru XV). Tym razem zabraliśmy Forestera w górski teren, pełen stromych podjazdów i grząskiego błota, a samochód i tak poradził sobie tutaj śpiewająco.
To zasługa trzech elementów. Po pierwsze – prześwit Forestera wynosi 21 centymetrów i ze świecą szukać auta w tej klasie, które zbliżyłoby się do tych parametrów. Po drugie – stały napęd na wszystkie koła S-AWD piekielnie skutecznie przesyła siłę napędową między osie (i między poszczególne koła), dzięki czemu Forester znajduje mnóstwo trakcji nawet tam, gdzie kierowca nie ma prawa się jej spodziewać. Dodajmy do tego jeszcze elektroniczną funkcję X-MODE, której dwa terenowe tryby jazdy dostosowują charakterystykę podzespołów do nawierzchni, a otrzymamy jednego z najskuteczniejszych w terenie SUV-ów na rynku.
Czy już wiecie, o co chodziło nam w tym materiale? To jasne, chcieliśmy pokazać jak wszechstronny charakter ma Subaru Forester. To rodzinny SUV, który jest praktyczny i bezpieczny w mieście, zapewnia komfort podróżowania autostradą, zachęca do dynamicznej jazdy krętymi górskimi drogami, a w trudniejszym terenie dojedzie tam, gdzie inne SUV-y w tej cenie mogą jedynie pomarzyć. Czy to najbardziej uniwersalny SUV na rynku? Przemawia za tym naprawdę sporo argumentów.
Zobacz nowe modele:
Subaru Crosstrek | Subaru XV | Subaru Forester | Subaru Outback | Subaru Solterra